4min Devices

Review: Need For Speed World

Gameplay/Online

Gevoel met de auto


Als je de Need For Speeds uit de ‘Underground’-reeks (t/m Undercover) hebt gespeeld voel je je gelijk één. De wagens voelen hetzelfde aan en het rijden gaat dan ook het beste met een gamepad. De Xbox360-gamepad wordt zonder problemen herkend en gas- en remknoppen zitten -ondanks dat je de controls niet kunt instellen- direct correct op beide triggers. Ondanks dat je je vrij snel één voelt met de game mis je toch iets tijdens het rijden, namelijk een beetje gevoel. Wat doet mijn auto nu? Hoewel je de meeste bochten zonder na te denken vol gas kan nemen is er toch een stukje beleving dat ontbreekt, aangezien de echte sensatie vanuit de auto ontbreekt. De beschikbare camera’s zijn bumper, bonnet en twee verschillende chase cams. Een cockpitview is niet aanwezig, wat ook een erving is van de gehele Underground-serie, en als laatste noem ik de grote spelwereld die ook in eerdere delen van Need For Speed aanwezig was.

Als je niet racet zie je alle andere mensen die online zijn wel rondrijden in de stad, maar je kunt er niet tegenaan knallen. AI-wagens die rondrijden kun je wel raken, en als je een politiewagen raakt heb je een probleem. Wat wel vreemd is dat de AI-auto’s soms uit het niets verschijnen.

Review: Need For Speed World
In-game zie je dit

Power-Ups
Tijdens races kun je opties afvuren op tegenstanders om hen te benadelen. Eén ervan is een magneet, waardoor de tegenstander een magneet voor AI-verkeer wordt. Een andere is nitro, waardoor jij enkele seconden sneller gaat. Tijdens politie-achtervolgingen heb je andere keuzes zoals een bumper waarmee je andere auto’s makkelijk wegbeukt. Een groot nadeel van de power-ups is dat ze echt geld kosten, tenzij je power-ups wint. Na aanschaf krijg je 10 power-ups van elk type, maar hier geldt dat als je ze gebruikt hebt, je ze niet terugkrijgt tenzij je je portemonnee trekt of toevallig een power-up wint. Vijf power-ups kosten trouwens één euro.

Races


Races kun je op de World Map aanklikken, hierna kun je kiezen of je ‘offline’ wilt racen, een private lobby wilt hebben of gewoon online multiplayer. Offline zal erg snel vervelen. De AI-tegenstanders zijn niet van een niveau van heb ik jou daar en versla je erg gemakkelijk.
In multiplayer is het leuker en kun je veel levendigere races verwachten, alhoewel uiteindelijk de races op elkaar gaan lijken. Hoewel mij het niveau nog tegenviel tijdens de races online, zal dat hopelijk nog wel verbeteren de komende maanden. Tijdens de races blijven overigens alleen de AI en de racers waarmee geracet wordt over. Na het winnen van races kun je kaarten kiezen. Elke keer heb je de keuze uit één van de vijf kaarten waar een verrassing achter zit. De verrassing is geld, reputatie of extra power-ups. Uiteindelijk kun je levelen waar je een extra skill kunt kiezen. Dit kan bijvoorbeeld je wagen verbeteren als je op achterstand ligt.

Review: Need For Speed World

Achtervolgingen


Achtervolgingen bestaan ook in NFS: World. Net als in Most Wanted en Undercover kun je politiewagens daarbij kapot krijgen door bouwwerken omver te krijgen. Nadat je in cooldown bent moet je rustig blijven en hopen dat er geen politiewagen dichterbij komt. Het bleek nog steeds erg gemakkelijk te zijn om uit handen te blijven, maar een cooldown vinden is lastig. Tijdens de achtervolgingen verdwijnen alle andere online spelers van de straten en blijven alleen jij en de politie + AI-verkeer over. Overigens krijg je zowel bij de races als de politie-achtervolgingen hoe verder je komt komt steeds meer het gevoel dat je iets al hebt gedaan. Zowel de races als politie-achtervolgingen lijken op elkaar, waardoor het eentonig wordt, hierdoor zakt de replay-waarde in als een pudding. Desondanks rijdt de game als een arcaderacer en valt de gameplay de waarderen met een ‘redelijk’, maar snelheidsgevoel ontbreekt absoluut, net als lol tijdens het racen. Om te levelen moet je op een gegeven moment toch grinden om de juiste punten binnen te halen. Fijn is dat absoluut niet. Juist door de laatste twee punten zakt de score weer naar matig

Online-kwaliteit


Tijdens de races heb ik weinig lag ervaren, hoewel dat natuurlijk afhangt met welke spelers je speelt. Verder valt op dat de huidige spelers erg sportief zijn. Natuurlijk is er gescheld in de chat, maar dat vind je overal.