Logitech G27 stuur en schakelunit
Logitechs G27 heeft een diameter van 28 cm. Tegenwoordig begint dat steeds normaler te worden en had Logitech mogelijk beter voor een iets groter rad kunnen kiezen. Ze springen er niet echt meer uit. Het stuur is lang niet het bijzondere stuur dat de Logitech G25 bij zijn introductie was. Thrustmaster heeft al een 28 cm stuur in het assortiment, de goedkopere Logitech DFGT zit hier ook al aan en Fanatec gaat er overheen. Ik noemde het bij de G25 al als punt dat de jaren begonnen te tellen met het kleine rad (27,5 cm), maar hier heeft Logitech dus niets aan gedaan. Verder lijkt het stuur wel iets dikker. Het leer voelt prettiger aan. De ademende stukken leer zijn iets groter geworden wat tijdens lange races voor een zeer prettige stuurervaring zorgt.
Logitech heeft zoals op de foto hierboven te zien is wel geluisterd naar de kritiek op het aantal knoppen van de G25. De nieuwe Logitech G27 heeft nu namelijk zes knoppen bij de duimen. Bij nadere inspectie van de knopnummers in de software is duidelijk dat deze nieuwe knoppen gewoon achter de rest aan is gezet. De bovenste twee knoppen hebben een laag nummer, terwijl de andere vier knoppen een hoger nummer hebben (20, 21, 22, en 23). De schakelflippers zijn niet aangepast qua vorm wat ook zeker niet nodig was. Wél voelen de flippers nu iets steviger bij het schakelen en is de klik iets minder luid.
Er is nog wel een laatste aanpassing aan het stuur gedaan welke vooral zichtbaar is als je de foto vergroot. Bovenop het hart van het stuur zitten nu schakelindicators. Deze verlopen van groen naar geel naar rood. De buitenste ledjes zijn groen, de binnenste rood. In totaal zijn er 10 ledjes. Viermaal groen, viermaal geel en tweemaal rood. Een erg leuke gimmick, maar naar mijn mening heb je er weinig aan.
Ten eerste zijn er weinig spellen die ze ondersteunen, zover mij bekend werken ze alleen in de Race-franchise van Simbin, Race07 en al zijn add-ons dus. En verder in Volvo: The Game, ook van Simbin. In Race07 werkt het allemaal niet goed. Als je te laag in de toeren zit zijn de ledjes uit, maar… dan is ook de hele force feedback weg!! Dit is op te lossen dor in de controllerfile van het spel in te stellen dat de ledjes al eerder beginnen te branden, maar dan lopen de lampjes veel te snel op, waardoor ze te vroeg aangeven dat je moet schakelen. In Volvo: The Game werkt het wel correct. Ik heb verder vele spellen geprobeerd, maar geen enkele recente game ondersteunt deze gimmick. Need For Speed Shift niet, Colin McRae Dirt 2 niet. Verder ondersteunen oudere games het de gimmick niet omdat ze er niet op voorbereid zijn.
Ten tweede zitten de ledjes niet in het zicht van de gebruiker en zal je er weinig aan hebben tijdens het racen. Bovendien schakelen de meeste mensen op geluid. Kortom een leuke maar nutteloze gimmick.

Binnenin het stuur is er wel een grote aanpassing gedaan. De overstap naar helische tandwielen. Waar andere fabrikanten kiezen voor riem om de force feedback stiller en fijner te krijgen stapt Logitech van rechte vertandingen naar schuine vertandingen in haar tandwielen. Het resultaat is verbluffend. De Logitech G27 is het stilste stuur op dit moment verkrijgbaar, bovendien draait het stuur zonder force feedbackweerstand erg licht. Verder lijkt de dode zone van force feedback rond de middenstand afwezig. Dit kwam door de twee motoren en blijkbaar is het Logitech gelukt dit probleem goed aan te pakken.
De behuizing van het stuur is nog steeds even goed als eerst. Geen kraakje te horen. Bovendien is er geen beweging naar beneden of naar onderen in het stuur te krijgen. De klemmen werken fantastisch en verder is het stuur met twee M6-bouten vast te zetten aan een tafel. Top!
Schakelunit
Net als bij de G25 zitten er 8 knoppen en een hat switch op de schakelunit. De schakelunit is uiterlijk vrijwel hetzelfde alleen ontbreekt de knop om om te schakelen tussen sequentieel en H-bak schakelen. Hierdoor is ook het ledje voor de ‘sequentiële modus’ verdwenen. De sequentiële mogelijkheid heeft men uit de G27 gehaald om de H-bak te verbeteren. Je hebt nu het gevoel echt aan het schakelen te zijn als je de schakelpook gebruikt. De pook gaat nog steeds licht, maar er zit een goed gevoel in. Bovendien is het H-patroon overduidelijk aanwezig zoals je het voelt in een sportievere wagen.

De grote grijze draaiknop is verdwenen
Het gemis van een sequentiële pook is een grote mijns inziens. Vele GT wagens maken gebruik van een sequentiële pook, de meeste WTCC-wagens maken gebruik van sequentieel. Je zou natuurlijk de flippers achter het stuur kunnen gebruiken, maar het is natuurlijk wel minder authentiek. Logitech zou er mijns inziens slim aan doen een sequentiële pook als add-on te verkopen.
De behuizing van de pook is hetzelfde gebleven en was al zeer goed. De drie klemmen werken goed. Ook de pook is met twee M6-bouten vast te zetten aan een tafeltje of iets dergelijks.