3min Devices

Review: Operation Flashpoint: Dragon Rising

Tactisch?

Arcade


Dan kom ik meteen bij het grootste minpunt van het spel: het is absoluut geen tactische shooter. Tijdens het spelen had ik het gevoel een next-gen Delta Force game te spelen. Veel en snelle actie, en weinig teamwork noodzakelijk. Het spel is veels te makkelijk, vijanden schieten heel erg onnauwkeurig, en zijn gewoonweg dom.
Je zou in een dergelijke game verwachten dat de AI wel zo slim was om goed dekking te zoeken, of in staat is om flankerende manoeuvres uit te voeren. De meeste games van tegenwoordig kunnen dit ook, dus waarom hier niet?
Helaas is de AI echt een ramp, ze komen als kippen zonder kop op je afgerend, zoeken amper dekking en zijn erg bereid afgeschoten te worden. Zo kun je bijvoorbeeld een vijand verwonden, waarna een andere vijand deze zal proberen te verzorgen. Schiet je die neer, dan zal er een volgende vijand komen om hem te verbinden, enzovoort. Vaak kun je dus heel erg makkelijk een groepje tegenstanders uitschakelen omdat ze het belangrijker vinden om hun maten te helpen, dan de dreiging uit te schakelen.

Review: Operation Flashpoint: Dragon Rising

Command menu


Je speelt het spel met een team van 3 soldaten bij je, maar het enige nut dat ze hebben is dat ze vijanden voor je opmerken, soms lopen ze alleen in de weg, of zorgen ze ervoor dat het verrassingseffect weg is door (veels te vroeg) het vuur te openen. Gelukkig kun je ze wel orders geven, en bijvoorbeeld naar een bepaalde locatie sturen. In mijn geval is dat een plek waar ze niet aan de strijd meedoen, omdat ze constant in de weglopen, of neergeschoten worden.
Je kunt overigens wel eerste hulp uitvoeren als ze geraakt zijn, net zoals ze dat bij jou kunnen doen om het bloeden te stoppen. Wordt je niet verzorgd, dan bloedt je dood.
Orders geven gaat relatief eenvoudig, alleen voelt het extreem overbodig aan, de opties die beschikbaar zijn goed, maar je hebt ze eigenlijk niet nodig. Als het spel uitdagender geweest zou zijn had je er iets aan gehad, maar dat is het dus niet.

Review: Operation Flashpoint: Dragon Rising

Weinig inhoud


Dan komen we bij het volgende minpunt: de inhoud van het spel.
De campaign bevat elf missies, die het begin van de invasie van Skira volgens tot het einde ervan. Helaas voelt het heel erg afgeraffeld aan, en zijn sommige missies erg kort. Zo is er 1 missie die je in ongeveer 5 minuten kunt uitspelen als je het goed doet.
Dit is enorm jammer, want naast de campaign is er niet veel uitdaging meer over. Je kunt een aantal op zichzelf staande missies vrijspelen met speciale codes, maar deze kan je alleen krijgen via een pre-order
bij Amerikaanse winkelketens. Gelukkig kun je met een beetje zoekwerk op internet de codes vinden, zodat ook deze content gewoon beschikbaar is.
Uiteindelijk zijn er net geen 20 missies beschikbaar, waarvan de losse missies niet veel voor stellen, en meestal binnen 20 minuten uitgespeeld kunnen worden.

Table of contents

Bron:Techzine Redactie