Compleet los van het origineel
Geen verlenging
Wat meteen opvalt is dat Spore: Ruimteavonturen geen verlenging is van het origineel, het staat er zelfs compleet los van (met uitzonderingen van de gecreëerde wezens, huizen en voertuigen). Zo hoef je geen ruimtereizen meer te maken of kolonies te stichten.
Je hebt, zodra je Spore opstart, een apart keuzemenu waar alle avonturen geordend bij elkaar staan. Je begint met het maken of toewijzen van een kapitein voor je ruimteavonturen. Het creëren werkt precies hetzelfde als in het origineel, het enige verschil is dat je je kapitein ook al meteen kunt aankleden met extra kleren. Je kunt natuurlijk ook een bestaand wezen gebruiken en deze bewerken.

Avonturen
Spore: Ruimteavonturen draait allemaal om het beleven van avonturen. Deze avonturen zijn onderverdeeld in categorieën namelijk aanval, verdediging, sociale omgang, verkenning, puzzelen, verzamelen, verhaal en queeste. Nadat je de oefenmissie voltooid hebt kun je zelf kiezen welke missie je wilt doen.
Deze missies bestaan uit een stel bonte avonturen, zoals het vechten in een arena of het beschermen van een stad. Deze avonturen zijn een stuk leuker dan degene uit het origineel. Maar ook deze avonturen worden saai al je ze een tijdje speelt, mede door de camera die niet altijd even goed meewerkt.

Zelf avonturen bedenken
Mocht je de standaardavonturen zat zijn, dan is er ook nog de mogelijkheid om zelf avonturen te creëren of aan te passen. Hiervoor is er een aparte editor aanwezig. Dit is voor de mensen die er van houden, zeker een leuke en zeer uitgebreide toevoeging.
Je begint met het uitkiezen van je planeet, waarna je naar eigen inzicht wezens, gebouwen enzovoorts kunt neerzetten. Ook kun je het gedrag van de wezens en voertuigen bepalen, hierna het is ook mogelijk om de tekstschermen in te voeren. Als je dit allemaal voor het eerst doet lijkt het wat ingewikkeld, maar gelukkig hebben de makers een handige tutorial ingebouwd die je stap voor stap uitlegt hoe alles werkt.
