Graphics & Sound
Graphics
Op grafisch gebied is King’s Bounty niet heel erg indrukwekkend. Sterker nog, het komt allemaal wel heel erg bekend voor. De stijl die gebruikt is klopt bijna een-op-een met WarCraft III, dezelfde soort boompjes, gras, artwork en items. Hier hebben ze flink inspiratie opgedaan uit de game van Blizzard. Maar ja, beter goed gejat dan slecht bedacht. De stijl past de game in ieder geval perfect. De verschillende spells en aanvallen zien er goed uit. De animaties zijn vloeiend en regelmatig knallen de kleuren van je scherm door alle magische effecten. De echte graphicsfanaten zullen wel tekort komen, maar gaat het je puur om de gameplay, dan is wat King’s Bounty biedt voldoende.
Sound
Het eerste dat mij opviel tijdens het spelen was dat er geen dialogen zijn ingesproken. Dit is een gemiste kans, want dit had bij mij het gevolg dat ik de (lange) teksten bij elke quest niet ging lezen, maar gewoon doorklikte. Dit is erg jammer want zo weet je vaak niet precies wat je aan het doen bent, puur omdat de tekstdialogen oersaai zijn zonder enige vocale ondersteuning. Als ik wil lezen pak ik wel een boek.
De muziek die speelt is best om aan te horen, alleen staat de muziek nét te vaak op de ‘repeat’-stand, waardoor je sommige melodieën op een gegeven moment wel kan dromen. Tijdens de gevechten zijn er genoeg geluiden en ook de geluiden van de spreuken en aanvalseffecten zijn goed. Het ontbreken van vocale ondersteuning in het spel is echter een gemiste kans om je als speler meer in de game te trekken. Nu heb je vaak het idee dat je op de achtergrond een cd aan hebt staan en het spel op "mute" aan het spelen bent.
Kleine ergernissen.
Naast het ontbreken van de vocale ondersteuning, zijn er nog een paar dingen die mij in negatief opzicht opvielen. De personages die je queestes geven zijn zo vervangbaar, dat je op een gegeven moment tien queestes open hebt staan, waarvan je van zes queestes geen flauw idee hebt waar je die ook al weer hebt gekregen en waar je dus je beloning kunt ophalen. Een icoontje op de ingame kaart had dit simpel kunnen oplossen. Ik heb vaak verschillende gebieden helemaal moeten doorzoeken voordat ik de betreffende persoon gevonden had.
De camera is overigens ook af en toe frustrerend. Hij volgt je niet goed en gezien de vele slingerende routes in het spel kan het behoorlijk irritant zijn om telkens handmatig de camera bij te draaien. Ook het gebrek aan een interessante verhaallijn is erg jammer, want de binding met de game blijft nu puur op gameplaygebied overeind.