4min Devices

Review: Warhammer online: Age of Reckoning

Gameplay

WAR is een RPG zoals elke andere RPG en het is dus nogal zinloos om te gaan verkondigen waar de overeenkomsten met andere RPG’s, zoals World of Warcraft, te vinden zijn. Daarom gaan wij hier beschrijven waar de verschillen zitten, waarvan de ontwikkelaars denken dat ze er veel abonnementen mee zullen slijten.

In tegenstelling tot ‘die andere MMORPG’ is WAR helemaal gebouwd om het player-versus-player (pvp) gedeelte. Reken op chaotische gevechten met je medestanders tegen alle spelers tegenover je. Je bent een creatuur van een bepaald ras, die aan een bepaalde kant staat. Je hebt Order (Dwarfs, Humans, Highelfs) en Destruction, (Greenskins, Dark Elves en Chaos) en met het Realm vs Realm principe is het de bedoeling dat je niet alleen vecht, maar als een klein deeltje van een leger dat het grotere geheel vormt. Samen met andere spelers ga je gigantische gevechten uitvoeren tegen het leger tegenover je.

Het Player-versus-environment (pve) gedeelte, dus het questen tegen NPC’s en het verkennen van gebieden, is duidelijker op een lager pitje gezet om de pvp-elementen te bevorderen. In tegenstelling tot een World of Warcraft ben je hier een heel stuk minder bezig met het met grote groepen bestormen van gigantische monsters die je met veel moeite neer krijgt. Ook de quests zijn een heel stuk generieker. Het is duidelijk te stellen dat die minder aandacht hebben gekregen dan het pvp-gebeuren, dat heel erg goed is uitgewerkt. Hier heeft het pve-gedeelte wat voor moeten wijken.

Review: Warhammer online: Age of Reckoning
Iets wat me erg beviel aan WAR is hoe er rekening gehouden wordt met de fluff om Warhammer heen. De fluff is een overkoepelende naam voor alle verhalen en documenten die over Warhammer Fantasy Battle geschreven zijn. Bijvoorbeeld de eerste keer dat ik inlogde in de wereld, nadat ik een greenskin aangemaakt had, werd ik ontvangen door een andere Ork die me helemaal in het taalgebruik van de Orks inleidde:

Quote:

Oi! You ‘dere! Youz wants ta be a Bloody Sun Boy, eh? Part of the biggest, baddest WAAAGH!! ‘dat’s ever been? HA! Youz can’t just walk on to ‘da Bloody Sun Boyz gang! Youz gots ta prove yerself. No, not to me you stupid git! To HIM! This ‘ere is Skarzag’s Warcamp, see? An’ da first ting youz gotta do, is talk to da Big Boss ‘imself! Dat’s Skarzag right ‘dere, sitting on the Wyvern. Youz talks ta Skarzag and he’ll get you started! He’ll send ya out ta kill you some stunties straight away and show you how tings work around ‘ere. That little gobbo right ‘dere is Scribbiz. Scribbiz’ll show you howz ta open dat book, uhhh… ‘Da Tome of Knowings, or some such. Reading ain’t fer us Orcs anyways! We wants ta SMASH STUNTIES!! When youz go out ‘da camp and down ‘da hill to kill stunties, you’ll meet up wit’ another gobbo, Crankz. He’s a funny little git, ‘dat one is. Gives youz a chance ta pound on some nekkid stunties on ‘da beach! HAR! ‘Dat gobbo over ‘dere is Wobna Slipsquig, see? Wobna’s wot we ‘ere call a kill collector and he gives youz money fer killing tings… which we would do fer free cause we’s is ORCS! HAR! Stupid little git!

Ik werd zelf als Ork fan helemaal euforisch hiervan. Helaas werd dit ingame voor de rest iets minder uitgebreid gebruikt. Ik verwachtte rondrennende orks die WAAGH (hun battleshout) riepen en achter dwergen aanrennen om hun te doden en op te eten, dit bleef helaas uit. Zo zijn er nog wel wat meer kleine dingetjes, maar het zou het plezier behoorlijk verpesten om hier teveel focus op te leggen.

Review: Warhammer online: Age of Reckoning
Er is vrij weinig om over de gameplay te vertellen, je wint nieuwe abilities door op hogere levels te komen, je hebt talent builds en al het andere dat je ook in andere RPG’s hebt. De game lijkt qua controls ook veel afgekeken te hebben bij World of Warcraft, wat opzich niet eens zo’n heel verkeerd ding is.
Bron:Techzine Redactie