Physics wagens en banden
De nieuwe wagens voelen zeer gewillig aan. De nieuwe wagens hebben allemaal achterwielaandrijving, met uitzondering van de Audi R8 straatuitvoering welke vierwielaandrijving heeft.De Audi R8 waar we als eerste mee rijden geeft duidelijk aan dat hij vierwielaandrijving tot zijn beschikking heeft. Hij is onderstuurd (over de voorwielen wegglijden bij gas in een bocht), uitbreken zal hij nauwelijks.
De andere wagens welke allemaal achterwielaandrijvers zijn hebben de specifieke eigenschappen die bij achterwielaandrijvers met veel vermogen horen. Uitbreken zullen ze indien je niet oplet wat je doet. De ene auto wat meer dan de andere, en bij gas los moet je duidelijk weten wat de auto’s doen.

Saleen S7R Cockpit
Wat mij nogal opviel bij GTR Evolution, was dat de coast-setting in de standaard wagensetup nogal hoog stond. 40% was geen uitzondering. De coast-setting reguleert gedeeltelijk wat de auto doet bij gas los in een bocht. Achterwielen kunnen op verschillende snelheden draaien. Hiermee kan je ervoor zorgen hoe goed een auto afremt op de motor, maar ook hoe goed de auto stuurt in een bocht. Minder coast betekent dat de aangedreven wielen minder in hetzelfde tempo moeten ronddraaien, hierdoor wordt het insturen gemakkelijker. Als deze te hoog staat zal de auto bij gas los met veel onderstuur een bocht ingaan. Als deze te laag staat remt de auto minder op de motor af, en kan het zelfs zijn dat de achterkant jou in wil halen.
Aangezien het spel een simulatie is verkrijgt de motor ook schade wanneer je hem te hoog in de toeren jaagt. Dit gebeurt ook als je te snel terugschakelt. Als je te ruw met de motor omgaat zal de motor na enige tijd ploffen.
R-CADE EXTREME
Zoals gezegd is dit een nieuwe spelmodus voor mensen die net willen beginnen met simracen. De wagens, WTCC Extreme wagens hebben allemaal achterwielaandrijving met veel power. Ook in deze mode kunnen de wagens met volledig traction control soms eens uitschieten. Indien je alle hulpmiddelen uitzet voelt de game een beetje Gran Turismo-achtig aan, wat voor de instappers zeker een voordeel mag worden genoemd. Ik vermoed echter dat de simliefhebbers van het eerste uur deze optie liever links laten liggen.

De banden
De banden hebben een enorme physics update gehad. De banden leveren nu 10-15% mínder grip dan in GTR2, het gevoel is alleen dat je meer grip hebt. Dit komt omdat de banden nu beter aangeven wanneer je op de grens zit. Hierdoor wordt het rijplezier verhoogd, en naar mijn mening voelen de wagens een stuk realistischer aan. De rondetijden liggen alleen wel een stukje lager door de verminderde grip.
Er zit verder een duidelijk verschil tussen racebanden en de ’trackday’-straatbanden. De grip is compleet anders en daarnaast hebben de straatbanden naar mijn idee een grotere slipcurve. Zo kan je met de Dodge Viper SRT-10 heerlijk driftend door de Parabolica op Monza.