2min Devices

Review: GTR Evolution

Und jetzt fahren wir die Nordschleife

De Nordschleife, een van zijn bijnamen luidt ‘De groene hel’. Een hel is het zeker, alle bochten, hoogteverschillen, de vangrail die soms akelig dichtbij. Woorden schieten tekort om de gevoelens aan te geven hoe het is om hierop te rijden.
Volgens de kenners is het circuit zeer natuurgetrouw nagemaakt en zorgt hij bijna voor de echte ervaring. De heuvels en andere eigenaardigheden zijn erin verwerkt. Om te zien hóe goed de mensen van Simbin hun best gedaan hebben moet je het volgende vergelijkingsfilmpje kijken, gemaakt door Markus Möller:


Zoals je hebt kunnen zien klopt het circuit grotendeels, en lijken alle hellingen, kerbstones erin te zitten. Het asfalt ziet er in de game wat anders uit, maar dat komt omdat het onderste filmpje van 2006 is, en er vlak voordat Simbin er was in 2008 de baan opnieuw is geasfalteerd op sommige plekken. Tevens zie je in het spel reclameborden, die in het echt ontbreken.

Zijn er dan echt geen minpunten?


Die zijn er zeker wel, zo zijn er op de Nordschleife geen schaduwen. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat de engine het mogelijk niet meer zou trekken. Zoals bekend is, is dit nog steeds de inmiddels bejaarde ISI-engine die nu duidelijk aan het einde van zijn latijn zit. Verder bemerk je bij afbeeldingen op grote afstand, zoals het kasteel van Nürburg dat die in delen worden aangegeven. Er komt steeds een stukje meer zichtbaar. Dit geeft ook aan dat het lange circuit eigenlijk alles uit de oude engine peurt.