Genoeg info, laten we het spel maar eens starten
Na het opstarten wat vrij lang duurt (Door Steam), valt me meteen op dat het menu gewijzigd is. De kleuren zijn veranderd van blauw naar rood, tevens priemt nu ‘R-CADE EXTREME’ bovenaan het scherm.
Het nieuwe hoofdmenu van GTR Evolution
Behalve de nieuwe kleuren en de nieuwe optie lijkt er op het eerste gezicht weinig veranderd te zijn. Hierom besluit ik maar eens de Audi R8 straatwagen aan de tand te voelen. nadat ik in de klasseselectie kom zie ik dat er meer klassen toegevoegd zijn. Hierdoor zijn de iconen wat kleiner geworden, maar zeker nog goed leesbaar. Ik klik de Audi R8 aan, en bevind daarna nog een vernieuwing. Waar de auto’s voorheen als statische plaatjes als voorbeeld werden getoond, draait er nu á la GTR2 een 3d-model. Na verdere inspectie blijkt dit ook te gelden voor de Race 07 wagens. Maargoed, de wagen wordt dus een R8, en we gaan rijden op de Nordschleife. Het laden van het circuit kan beginnen…… Trek hier maar veel tijd voor uit, het laden van het circuit duurt lang, ongeveer een minuut, als je met de AI of online gaat racen duurt het nog veel langer. Wel een minpuntje.

Audi R8 met naast zich een Koenigsegg CCX
Steering lock kan hoger dan 23graden!
Aangezien de R8 een straatwagen is wil ik de volledige draaihoek van mijn stuur gebruiken, 900graden. Hiervoor moet er dan wel goede steering-lock opties in de wagensetup staan.
Even een setup-lesje:
Steering-lock bepaalt de maximale hoek die de voorwielen onder de auto kunnen staan. Als dit bijvoorbeeld 20graden naar links of rechts is, zal dit betekenen dat je bij meer stuur-rotatie meer aan het stuur moet draaien om dezelfde uitslag te krijgen. Om toch een goed gevoel in een stuur met meer rotatievrijheid te krijgen moet deze maximale uitslag van 20graden omhoog. Waar de auto’s in Race 07 en GTR2 niet verder kwamen dan 23graden lock, wat zeker voor een straatwagen als de Caterham erg lastig en jammer was heeft men in GTR Evo de maximale lock voor de Race 07 wagens verhoogd tot 33-38 graden lock. Voor mezelf vind ik 30graden lock op 900graden stuur rotatie in een straatwagen lekker aanvoelen. Maar wat dit setup-dingetje betreft haalt GTR Evolution toch weer belangrijke punten.
Pit stop strategie optie
Tegenwoordig kan je pit stops doen binnen GTR Evolution. Waar dit bij Race 07 onmogelijk was, omdat pit stops in de WTCC niet voorkomen, is deze feature wel ingebouwd in GTR Evolution. Dit is gedeeltelijk beter gedaan dan in GTR2, maar ook gedeeltelijk minder. Je kan nu van te voren duidelijk kiezen wat de presets zijn, en deze opslaan. Je kan honderden opties opslaan, waar dit bij GTR2 verplicht in het setup scherm moest. De reden waarom het minder is zal je verderop lezen in deze review.
Geen nachtraces, geen endurance races
GTR Evolution biedt geen nachtraces aan. Aangezien GTR Evolution niet het FIA GT kampioenschap vertegenwoordigt zit de 24uurs race van Spa er niet tussen. Hierom zijn nachtraces niet mogelijk. Tevens zijn er geen races mogelijk van langer dan twee uur. Dit geeft GTR Evolution toch twee nadelen ten opzichte van concullega GTR2. Maar zoals eerder gezegd is GTR Evolution geen opvolger van GTR2.