Graphics, en besturing
Grafisch achterhaald
Mercenaries 2 is op geen enkel vlak grafisch vernieuwend. Landschappen, voertuigen, personages.. alles mist detail wat we in andere games wél zien. Het spel was 3 jaar geleden waarschijnlijk een van de mooiste games geweest, maar anno 2008 echt niet.
De pc-versie is afschuwelijk vergeleken met de console-veries. Geen anti-aliasing (ook al zit er wel een AA-optie in, die gewoon niet werkt), lage resoluties (1280×720 op zijn hoogst, anno 2008?) en slechte lichteffecten maken het niet overtuigend.

Ja de explosies zijn vet, ja de instortende gebouwen zijn er goed uit, maar dat was in oudere games ook al mogelijk, en het voegt niet veel toe aan de gameplay.
Je beschikt over een gigantische hoeveelheid wapens en voertuigen, dat is iets wat wél anders is dan andere games. De gigantische overvloed aan voertuigen zorgt er wel voor dat je soms niet meer kan kiezen wat nou het beste voertuigen voor een klus zijn, daarnaast zijn sommige voertuigen nutteloos omdat er bijvoorbeeld maar vier raketten aan boord zijn, waarna het voertuig geen wapens meer heeft. In een semi-serieuze game hadden ze wel wat meer munitie kunnen stoppen.

Besturing?
Helaas is de besturing dramatisch te noemen. De collision detection, de physics en de rare keuzes van ontwikkelaars zorgen voor continue frustratie. Er zit een soort auto-aim in het spel die voor geen meter werkt en meer frustreert dan nuttig is. Ook is de besturing van voertuigen stroperig traag, je zwabbert over de weg en hebt nooit het gevoel in een stevige auto te rijden.
Belabberde AI
De AI is slecht. Hier kan Pandemic Studios gewoon geen excuus voor hebben. Jaren terug was dit nog wel in orde, maar tegenwoordig kan dit gewoon niet meer. Vijanden die je voorbij lopen, vijanden die op je voertuig blijven schieten als je er al lang uit bent en naast ze staat, vijanden die vast zitten in gebouwen/voertuigen, vijanden die zomaar van bergen afrijden of het water inrijden, je komt het om de haverklap tegen.