Tests en vergelijking met andere systemen
Het functioneren van de algemene werking van het apparaat heb ik op de vorige pagina’s besproken, maar ik wilde ook graag de mogelijkheid om routes samen te stellen testen en eens wat eenvoudige vergelijkende tests uitvoeren met twee navigatiesystemen van andere merken.Navigeren met meerdere tussenpunten
Zoals gezegd heb je bij de nüvi 760T de mogelijkheid om een route met tussenpunten in te voeren en het apparaat de meest optimale route uit te laten rekenen.
Aangezien ik zelf elke dag alleen maar naar mijn werk en weer terug rijd heb ik het apparaat een tweetal dagen door mijn partner laten testen die voor haar werk meerdere adressen moet bezoeken. De eerste dag is er getest met een route via 43 tussenpunten over een afstand van 170 km, de tweede dag is er getest met een route via 15 tussenpunten over een afstand van 289 kilometer.
Normaliter zet mijn partner zelf de meest optimale route op, maar dat is een redelijk tijdrovend karwei, omdat je eerst een globaal overzicht moet hebben van de te bezoeken locaties en dan nauwkeuriger moet kijken als locaties dichter bij elkaar liggen. Om te kijken of het apparaat niet helemaal de mist in gaat werden beide routes eerst met de hand bepaald en daarna met het apparaat. In beide gevallen kwam de route in grote lijnen overeen, alleen wilde het apparaat nog wel eens een andere/betere route binnen een stad kiezen.
In de praktijk werkt het rijden via tussenpunten perfect. Het apparaat leidt je netjes naar het volgende tussenpunt. Als je vlakbij je tussenpunt bent of je hebt je auto niet precies bij het tussenpunt op de kaart neergezet kun je, mits je genoeg in de buurt van het tussenpunt bent geweest, gewoon richting het volgende adres rijden en zal de nüvi automatisch het volgende adres kiezen.
Vergelijking met andere navigatiesystemen
Voor de vergelijkende test met andere navigatiesystemen heb ik getest met een TomTom One XL uit 2007 en een Navman n40i uit 2006. Helemaal eerlijk is het dus niet, aangezien zowel TomTom als Navman (tegenwoordig samen met Mio) nieuwe systemen hebben, maar het geeft je wel een idee hoe de nüvi ongeveer presteert.
Voor de eerste test ben ik naar parkeerterrein in de buurt gereden waar geen bebouwing of bosschage in de buurt is. Vervolgens heb ik alle drie de apparaten aangezet en gekeken hoe lang het duurde voordat ze opgestart waren en hoe lang het duurde voordat ze genoeg satellieten gevonden hadden voor een plaatsbepaling. Omdat de meeste apparaten na uitschakeling voor een bepaalde tijd in standby-modus gaan, heb ik alle apparaten uitgezet en daarna meteen weer aan, om te kijken hoe snel ze in dat geval opstarten en plaats konden bepalen.
Vervolgens heb ik alle apparaten aangezet bij verschillende snelheden, om te kijken of er dan meer moeite was met het plaatsbepalen. Ik heb getest bij een snelheid van 30 km/h, 80 km/h en 120 km/h. Als laatste heb ik alledrie de apparaten een viertal routes laten berekenen en de tijd die ze daarvoor nodig hadden opgenomen. Ook heb ik even kort gekeken naar manier waarop de drie apparaten op je voorruit bevestigd moeten worden. In de vergelijkende tabel zal ik nog iets melden over de afleesbaarheid van het scherm, kaartmateriaal en bediening, zonder daar verder op in te gaan.
Opstarttijd
Uit de test blijkt dat de nüvi 760 en de Navman n40i beiden ongeveer even lang nodig hebben om op te starten, namelijk om en nabij de 25 seconden. De TomTom One XL doet het hier aanmerkelijk beter, al na 9 seconden verschijnt het menu. Bij de andere apparaten gaat de meeste tijd zitten in het inladen van de kaarten. Opmerkelijk genoeg heeft de 40i vanuit standby-modus maar een seconde of 2 nodig om op te starten, terwijl de opstarttijd bij de andere apparaten gelijk blijft.
GPS-fix
Vrijwel alle apparaten doen er langer over om een GPS-fix te krijgen als ze niet uit standby-modus worden opgestart. De n40i is hier het snelst, al na 18 seconden weet het apparaat waar het zich bevindt. Op ruime afstand volgen de One XL en de nüvi 760T met een GPS-fix na ongeveer 40 seconden.
Vanuit standby-modus weten alle apparaten vrijwel direct waar ze zich bevinden, uiteraard ook omdat de laatstbekende positie door de systemen onthouden worden. Na het opstarten hebben alle apparaten ongeveer twee seconden nodig om de locatie te bepalen.
Vervolgens ben ik een stukje gaan rijden om bij een snelheid van 30 km/h alle apparaten een voor een aan te zetten. Vervolgens deed ik hetzelfde bij 80 km/h en 120km/h. Hoewel ik een kilometer of vijf vanaf de eerste positie pas de apparaten aanzette, vonden ze toch allemaal na enkele seconden genoeg satellieten om de plaats te bepalen. De nüvi had als enige wat meer tijd nodig om het scherm op te bouwen, maar dat scheelt enkele seconden.
Ik heb uiteindelijk niet getest hoe snel de apparaten een fix hebben als je ze bij een bepaalde snelheid en niet vanuit standby-modus aanzet, maar ik verwacht dat je dan gelijke tijden zult zien als bij het aanzetten vanuit stilstand. Het testen op de fix-tijd binnen de bebouwde kom bij veel bebouwing en bomen is lastig te timen, omdat de omstandigheden steeds anders zijn, maar na de nüvi een paar dagen gebruikt te hebben moet ik zeggen dat hij in de stad altijd binnen korte tijd een fix heeft. Blijkbaar kan de nüvi ook de GPS-firmware op afstand bijwerken, want tijdens het testen verscheen ineens een melding dat de firmware bijgewerkt was. Scheelt weer wat werk zullen we maar zeggen!
Routeberekening
Om nog een simpele test uit te voeren om de snelheid van de routeberekening te bepalen, laat ik alle apparaten zes routes tussen twee punten berekenen, waarbij ik de te vermijden punten en de manier van berekenen hetzelfde heb gehouden.
Als eerste laat ik de apparaten een route tussen het Binnenhof en Madurodam in Den Haag berekenen. Vervolgens een route vanaf de Bijenkorf in Amsterdam naar de Bijenkorf in Rotterdam. De derde route gaat van het Groninger Museum in Groningen naar het drielandenpunt in Maastricht. De vierde route gaat van de Dom in Utrecht naar de Eiffeltoren in Parijs. Als laatste doen we nog een route van de Noordkaap in Noorwegen, naar de haven van Gibraltar in Spanje.
Helaas heeft de n40i niet de mogelijkheid om routes tussen twee willekeurige punten te berekenen, het apparaat kan alleen de huidige locatie als beginpunt instellen. Uit de test kwam naar voren dat de One XL op de korte afstanden aanzienlijk sneller is, maar bij de langere routes is de nüvi 760T een stukje sneller. Puntje van opmerking is dat de nüvi maximaal vijf minuten rekent aan een route. Als de berekening meer tijd kost dan wordt het eerste deel van de route ingeladen en rekent de nüvi tijdens het rijden de rest van de route uit.
Raam- en apparaatbevestiging
Ik heb voor de tests alle drie de apparaten tegelijkertijd in mijn auto gemonteerd. Het viel mij direct op dat de zuignap van de nüvi 760T en de n40i een stuk steviger op het raam geplakt kunnen worden dan die van de TomTom. Die van de nüvi plak je op het raam en met het omzetten van een hendeltje klem je de zuignap vast. Het systeem van de n40i werkt op eenzelfde soort manier, terwijl het systeem van de TomTom gewoon een eenvoudige zuignap is die je tegen het raam moet drukken.
Ook bij de bevestiging van het systeem in de houder geef ik de voorkeur aan de nüvi 760T. Je klikt hem simpel in de houder en kunt hem met een knopje weer ontgrendelen. De n40i heeft ook een knopje om te vergrendelen, maar die is iets lastiger bereikbaar. De TomTom daarentegen heeft aan de achterzijde een tweetal sleuven die over de randjes op de houder glijden. Dit gaat regelmatig mis en het loshalen kost best wat inspanning.
Testresultaten
![]() |
![]() |
![]() |
|
---|---|---|---|
Opstarttijd |
|||
Opstarttijd | 25 s | 9 s | 26 s |
Opstarttijd vanuit standby | 26 s | 9 s | 2 s |
GPS-fix |
|||
GPS-fix (stilstand) | 41 s | 39 s | 18 s |
GPS-fix (stilstand / standby) | 2 s | 2 s | 2 s |
GPS-fix (30 km/h / standby) | 3 s | 3 s | 2 s |
GPS-fix (80 km/h / standby) | 3 s | 3 s | 3 s |
GPS-fix (120 km/h / standby) | 4 s | 3 s | 3 s |
Routeberekening |
|||
Den Haag – Den Haag | 4 s | 4 s | – |
Amsterdam – Rotterdam | 27 s | 15 s | – |
Groningen – Maastricht | 30 s | 35 s | – |
Nederland – Frankrijk | 35 | 1 m 10 s | – |
Noorwegen – Spanje | 5 m s | 4 m 16 s | – |
Gebruiksvriendelijkheid |
|||
Raambevestiging | ++ | +/- | + |
Systeembevestiging | + | +/- | +/- |
Helderheid scherm | ++ | + | + |
Interface | + | + | +/- |
Kaartmateriaal | +/- | + | + |