Navigatie en kaartmateriaal
Uiteraard is het indrukken van knopjes en het plannen van je route belangrijk, nog belangrijker is dat je uiteindelijk aankomt op de bestemming die je ingevuld hebt. Hoe functioneert het apparaat tijdens het rijden?Routeberekening
Het berekenen van de route gaat snel genoeg, binnen Nederland is het apparaat binnen twee seconden klaar. Hoe verder de bestemming hoe langer het apparaat er natuurlijk over doet, zo rekent de nüvi ongeveer tien seconden over een route naar Zuid-Frankrijk. Naar wens kun je het apparaat de snelste route of de kortste route laten berekenen, in het laatste geval zul je veel binnenweggetjes zien. Ook kun je er nog voor kiezen om bepaalde zaken te vermijden, zoals tolwegen, veerponten of snelwegen.
Aanwijzingen op het scherm
Als je eenmaal een route hebt ingevoerd is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste aanwijzingen krijgt van het apparaat en dat het duidelijk is waar je heen moet.
2D- of 3D-weergave
De nüvi 760T laat je kiezen uit totaal drie weergave-opties. Je kunt een topdown-view kiezen, waarbij de richting waarin je rijdt altijd naar boven wijst, wat als gevolg heeft dat je kaart altijd meedraait. Ook is er een mogelijkheid om de bovenzijde van het scherm altijd naar het noorden te laten wijzen. Als laatste is er een 3D-optie, waarbij je zeg maar van achter schuin op je voertuig kijkt. Uiteraard kun je in alle weergaves naar hartelust in en uitzoomen.
![]() |
![]() |
Detailniveau
In alle gevallen kun je ook nog kiezen hoe gedetailleerd de weergave moet zijn. De minst gedetailleerde optie toont alleen de hoofdwegen, terwijl de meest gedetailleerde optie, alle subwegen en wegnamen en nummers weergeeft. Helaas geeft het apparaat de nuttige punten alleen in de 2D-weergave aan, het zou mooi zijn geweest als die ook in de 3D-weergave getoond zouden worden.
Basisinformatie
Als er geen route is ingegeven toont een venstertje aan de rechterzijde in welke windrichting je rijdt, terwijl het linkervenstertje de snelheid weergeeft. Wanneer er een route is gekozen wordt er aan de rechterzijde getoond na hoeveel meter je af moet slaan, terwijl de aankomsttijd aan de linkerzijde wordt getoond. Bovenin het scherm staat wat je volgende actie moet worden, bijvoorbeeld welke afslag je op de rotonde moet nemen, of hoe en welke straat je moet inrijden.
De kleurenkeuze van de kaart is prima. Overdags zijn de kleuren helder en duidelijk en wordt er gebruikgemaakt van een beige achtergrond, ’s avonds is de achtergrond donkerblauw. Naar keuze kun je het apparaat automatisch tussen dag- en nachtmodus laten schakelen.
Aanvullende informatie
Naast de basisinformatie wordt er ook nog aanvullende informatie op het scherm weergegeven. Zo toont het apparaat op sommige snelwegen een verkeersbord met de snelheid die je er mag rijden, bijvoorbeeld als er een trajectcontrole is. Ook wordt er middels een rode balk en een geluidsignaal gewaarschuwd voor vaste flitspalen, mits je die ingeladen hebt op het apparaat.
Ook een extra optie is dat de wegen waar je al gereden hebt middels een blauwe lijn worden gemarkeerd. Deze zogenaamde triplog kun je ook weer wissen, als je bijvoorbeeld niet wilt dat je partner te weten komt dat je langs het privéadres van je baas of bazin bent geweest.
Afleesbaarheid en helderheid scherm
De nüvi geeft alle aanwijzingen allemaal erg duidelijk weer, en ook de routelijn op de kaart is prima af te lezen. Met de helderheid van het scherm zit het ook prima, bij felle zon kun je het scherm op de hoogste helderheidsgraad zeer goed aflezen.
Gesproken aanwijzingen
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om je aanwijzingen hardop uit te laten spreken door de nüvi. Hiervoor heb je de keuze uit twintig talen, van Nederlands tot Taiwanees en Russisch. Niet echt heel nuttig voor de meeste gebruikers, maar opmerkelijk genoeg vond ik het tijdens een recente vakantie in Engeland wel prettig om het apparaat de aanwijzingen in het Engels te laten geven en ook de kilometers te wijzigen in mijl. Maar goed, dat is dus iets persoonlijks. De aanwijzingen worden overigens duidelijk uitgesproken en zijn zonder problemen te horen.
Verder heeft de nüvi ook een text-to-speech-mogelijkheid. Daarbij worden straat-, afrit en wegnamen en huisnummers ook uitgesproken door het systeem. Ook deze functie doet zijn werk naar behoren, maar wees niet verrast als het systeem zich verslikt in een straatnaam. Het apparaat spreekt precies uit wat er op het scherm staat, waardoor de klemtoon soms verkeerd wordt gelegd en afkortingen niet helemaal uitgesproken worden.
Toch liep ik er bij kleine straatjes of afwijkende situaties, zoals bijvoorbeeld een korte uitvoegstrook op de snelweg, redelijk vaak tegenaan dat het apparaat te laat roept dat je de actie moet uitvoeren. Daardoor krijg je te horen dat je uit moet voegen op het moment dat je al naast de uitvoegstrook rijdt of dat je moet afslaan op het moment dat je op de splitsing of het kruispunt rijdt. Het is dus zaak om je in dat soort gevallen goed te concentreren op de weg, maar tegelijkertijd ook te anticiperen op je volgende aanwijzing.
Kaartmateriaal
Garmin maakt, zoals eerder in de review gemeld, gebruik van kaartmateriaal van Navteq. De nüvi is standaard voorzien van het laatste kaartmateriaal uit 2008. In principe staan gewoon alle wegen er netjes op, ik ben nog niet tegengekomen dat een straat niet bestond. Ook de eenrichtingstraten zijn goed opgenomen in het kaarmateriaal, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit bij het kaartmateriaal van Navteq uit 2007 nog wel eens niet zo was. De detaillering van het materiaal laat soms nog wel eens te wensen over, de banen op grote parkeerplaatsen ontbreken, terwijl dat bij Tele Atlas kaarten wel opgenomen is. Verder ontbreken van sommige straten de huisnummers of zijn ze niet helemaal juist in de kaart geplaatst.
TMC
Traffic Message Channel, kortweg TMC is een techniek die ervoor zorgt dat file-informatie meegezonden wordt met het RDS-signaal van de radio. Om deze functie te laten werken moet je dus wel radio-ontvangst hebben. De ingebouwde TMC ontvanger werkt met een antenne die aan de stroomkabel vastzit en eenvoudig op de voorruit te monteren is.

Als je geen file op je route hebt, kun je de functie altijd nog gebruiken voor het nodige leedvermaak.
Daarna hoef je alleen nog maar te wachten op ontvangst. Zodra de nüvi merkt dat er een file op je route is wordt er een waarschuwing op het scherm weergegeven en daaronder de verwachte extra reistijd. Desgewenst kun je er voor kiezen om de file of andere calamiteit te vermijden, het apparaat zal dan zelf een alternatieve route kiezen.
De TMC-functie werkt overigens alleen als je het apparaat ook aangesloten hebt op de autolader.