Specificaties
De 8800Ultra is momenteel het paradepaardje van NVIDIA. Met de G92/D8M serie in het vooruitzicht zal dit waarschijnlijk de laatste zijn in de 8800-serie. Het verschil tussen de GTX en Ultra is minimaal, een goede overclocker kan met gemak een GTX op Ultra snelheden draaien en met wat mods de Ultra buitenspel zetten.Om de vergelijking tussen de GTX en de Ultra te trekken heb ik een Ultra in huis gehaald (met dank aan Dollarshops). Hieronder kun je de specificaties zien van de 8800 serie.
![]() |
|||
8800GTX | 8800Ultra | 8800GTS 640/320 | |
---|---|---|---|
Grafische chip | G80 | G80 | G80 |
Bus type | PCI-E | PCI-E | PCI-E |
RAMDAC | 400Mhz | 400Mhz | 400Mhz |
GPU snelheid | 575Mhz | 612Mhz | 500Mhz |
Geheugen snelheid | 900Mhz | 1080Mhz | 800Mhz |
Stream processors | 128 | 128 | 96 |
Shaderclock | 1350Mhz | 1500Mhz | 1200Mhz |
Geheugen | 768MB | 768MB | 640MB / 320MB |
Geheugen interface | 384-bit | 384-bit | 320-bit |
SPOC
Vanwege de snel naderende driverupdates van NVIDIA wordt het opnieuw interessant om een kaart zoals die van Foxconn in huis te halen. SPOC, wat staat voor Shader Processor Over Clocking moet ervoor zorgen dat zowel de processor, het geheugen als de shaders apart overclocked kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat je nog meer uit je kaart kunt halen dan voorheen en dat is iets wat we nog niet gezien hebben bij ATI-AMD.
Overigens is SPOC al te gebruiken in de bètadrivers die momenteel zijn vrijgegeven. Er moet tevens bijgezegd worden dat de functies alleen gebruikt kunnen worden wanneer er gebruikt gemaakt wordt van RivaTuner (laatste versie).