Grafisch en gameplay
Eyecandy
Grafisch kan het spel redelijk mee met de hedendaagse games. Er zitten naar mijn mening weinig vernieuwende dingen in, maar er is toch redelijk gelet op de details. Punt is wel dat gebouwen in grote brokken uit elkaar kletteren en onlangs klaargestoomde militairen werkelijk de fabriek uitschuiven en pas buiten het gebouw normaal gaan lopen.
Foutjes kun je ze misschien niet noemen maar er zitten een hoop zaken in het spel die een stuk beter hadden gekund. Zo kan een kanon dwars door gebouwen op mijn units schieten en je kunt slechts twaalf units tegelijkertijd selecteren. Erg lastig als je net een groep van 100 man hebt gemaakt! Hier staat wel tegen over dat je net als in de meeste RTS games je units kunt groeperen met de sneltoetsen Ctrl+’x’ (waarbij de ‘x’ voor een cijfer staat).
De AI is ook niet al te snugger in het spel, vaak valt de tegenstander elk level op dezelfde momenten aan en met dezelfde units en tactieken. Zo is de lol om het spel nog een keer te spelen vrijwel meteen weg. Laten we zeggen dat, of ik te slim was, of de makers erg dom. Wat ook erg storend is is het feit dat je units als kleuters achter elkaar aanlopen en dus bij bosjes worden neergemaaid wanneer je een basis aanvalt. De infanterie kun je instellen in verschillende houdingen. Zo kunnen ze agressief, verdedigend enzovoorts zijn. Wanneer je ze op agressief zet zijn er na één aanval van het oorspronkelijke groepje nog slechts een paar over. Dit komt omdat elk mannetje achter zijn tegenstander aan gaat lopen. Complete chaos dus in slechts een paar minuten.
Gameplay
Misschien dat we hier dan nog een redelijk pluspunt uitkunnen halen? Zoals ik al zei was de besturing vrij makkelijk en kun je je weg door het spel makkelijk vinden. De verhaallijn wordt gaandeweg steeds interessanter en origineel.
In het spel wordt geprobeerd de gamer te boeien. Belangrijk aspect daarin is de first-person mode en het terraformen. Terraforming is wat mij betreft het orgineelste uit het hele spel. Het biedt een mogelijkheid om kraters in het landschap te maken en deze vervolgens met regenwater te laten bevriezen. De units kunnen hier overheen lopen. Ook kun je de tegenstander behoorlijk tegenwerken door het meer te laten invriezen wanneer zij lekker aan het badderen zijn in het water.
Geluid
Je kent ze vast wel, die Gameboygeluiden. In het begin klinkt het grappig maar na een paar uur wordt het monotoon en begin je er gruwelijk aan te ergeren! Toevalligerwijs had ik dat ook bij Maelstrom ook, het begint allemaal leuk en aardig. Er is achtergrondmuziek, units maken geluid, maar het is het net niet. Een unit die net klaar is wordt aangekondigd met hun eigen kreet, vervolgens wordt een paar tellen daarna komt dezelfde kreet maar dan met een woordenwissel als "klaar" naar "maakt zich klaar". De grote mechwarriors (robots) maken geen mechanisch geluid en alleen doffe ploffen als ze lopen. Bovendien is de synchronisatie van beeld met geluid in ingame filmpjes werkelijk om van te janken.