7min Devices

Review: Rainbow Six Vegas

Gameplay

Met de informatie op de vorige pagina in je achterhoofd moet je mijn review dan ook lezen. Ik verwacht een game op Rainbow Six niveau, en zal het ook zo beoordelen.

Verhaal


Zonder al te veel te verklappen zal ik een beetje een rode draad geven in het verhaal.

Je begint het spel als Logan Keller, een Team Leader van Rainbow Six. Jij hebt 2 teamleden onder je commando (in tegenstelling tot 3 in de voorgaande games). Samen met je teamleden Gabriel Nowak en Kan Akahashi wordt je naar een stadje in Mexico gebracht. Nadat je hier vanaf een touw aan een helikopter geland bent vliegt de helikopter weg, omdat het te gevaarlijk wordt. Een stuk verder in de stad kom je weer samen met Gabriel en Kan, en ga je verder naar een rangeerstation om een terroriste, Irena genaamd, te vinden.
In het rangeerstation is een mijnschacht die ver ondergronds gaat. Eenmaal beneden zul je Irena eindelijk ontmoeten, en ze geeft zich over. Dit is echter een valstrik, ze weet wie jij en je teamgenoten zijn, en zodra ze de kans krijgt blaast ze de muren van de hal op, waardoor jij (Logan) beknelt raakt onder het puin. Gabriel en Kan worden gevangen genomen, en een terrorist die moet controleren of jij echt dood bent geeft aan dat je er wel dood genoeg uit ziet. Hij neemt je wapens en andere items af, maar laat wel je pistool achter.
Het lukt Logan om zich te bevrijden, en met behulp van zijn handpistool zet hij de achtervolging in. Irena stuurt een videoboodschap naar Joanna Torres, de communicatiedame, waarin ze Gabriel en Kan dreigt te vermoorden als ze niet met rust wordt gelaten.
Het lukt logan om weer bovengronds te komen, en hij ontsnapt. Tijdens de terugvlucht met de helikopter komt hij in gesprek met de nieuwe leider van Rainbow Six, Domingo Chavez, die we kennen als Team Leader van enkele voorgaande Rainbow Six games. Domingo geeft Logan de opdracht naar Las Vegas te gaan omdat er daar nogal wat onrust is. Logan is het er niet mee eens en wil zijn teamleden redden. Logan gaat uiteindelijk toch naar Las Vegas en ontmoet daar zijn nieuwe teamleden Michael Walters en Jung Park. Samen met deze Rainbow Six leden moet hij vervolgens een flink aantal missies volbrengen in Las Vegas.

Review: Rainbow Six Vegas
Dekking geven aan je team is ook een vereiste.

Je team


Je bent tijdens je missies dus niet alleen, je 2 teamgenoten zijn uitermate behulpzaam, en lopen nooit in de weg. Aan het begin is dit misschien wennen, omdat je bang bent dat ze in de weg lopen of gewoon dom zijn. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, dan kan je niet meer zonder ze. Door een bepaalde kamer van 2 kanten binnen te stormen, waar je teamgenoten via de ene kant komen, en jij via de andere kant, kan je een situatie snel onder controle hebben. Ook het leveren van rugdekking als jij een bepaalde open ruimte oversteekt werkt erg goed. Je team kan op commando zelfstandig opereren: staan ze bij een deur dan kan je kiezen voor ‘Flash & Clear’, ‘Open & Clear’, ‘Breach & Clear’ en ‘Frag & Clear’, waar iedere optie zijn voor- en nadelen heeft. Staan er vijanden dicht bij een deur? Dan is Breach & Clear de beste keuze, omdat de deur dan opgeblazen wordt en alle vijanden in de buurt een regen aan scherpe stukken hout over zich heen krijgen. Zitten er echter gijzelaars in een kamer, dan kan je het beste iedereen in de kamer verblinden met een Flashbang door middel van Flash & Clear. Zo voorkom je dat gijzelaars neergeschoten worden en kan je de terroristen gecontroleerd uitschakelen.
Je teamgenoten zijn dus echt een team, en niet maar 2 in de weg lopende mannetjes.

Uitrusting


Een van mijn favoriete features van de Rainbow Six serie was het opstellen van een plan en het uitrusten van je team. Helaas zijn allebei deze features niet aanwezig in Rainbow Six. Je hebt alleen de mogelijkheid om zelf andere wapens te kiezen. Ook is er niet heel veel keuze qua wapentuig ten opzichte van de voorgaande games. Al met al zijn het nog best veel wapens, meer dan in een gemiddelde FPS tegenwoordig, maar het ontbreken van bepaalde kenmerkende Rainbow Six wapens is toch opmerkelijk (de M4, Five-seveN, FAL of FNC bijvoorbeeld, of de M82A1, VSS Vintorez en de bekende Breaching Charges).
Maar goed, de wapens zien er wel allemaal erg goed uit, en ook de geluiden zijn best accuraat. Het is echter totaal niet realistisch wat een wapen voor schade aanricht bij een vijand. Met een pistool kan je gerust 6 keer op zijn lijf schieten voor hij neervalt, hetzelfde voor een licht machinegeweer. Het realisme van de wapens was altijd een groot pluspunt aan de Rainbow Six serie. Ook de mogelijkheid om met een zwaar kaliber, van een Desert Eagle bijvoorbeeld, dwars door een deur heen een vijand neer te schieten is er niet meer. De deur zal soms wel kapot gaan, maar de vijand heeft nergens last van. Dat zijn toch de dingen die deze serie zo realistisch maakte.
De mogelijkheid om naast een pistool en 2 soorten granaten (smoke, flash of frag) twee zware wapens mee te nemen is wel handig. Zo kan je kiezen om een licht machinegeweer, zwaar machinegeweer, automatisch machinegeweer of een scherpschuttersgeweer mee te nemen. Al zal je die laatste eigenlijk bijna nooit nodig hebben, omdat je constant binnen zit. Ook is het mogelijk om je wapens aan te passen met scopes, dempers of lasersights. Mocht je voor bescherming willen gaan dan kan je zelfs een draagbaar kogelvrij schild meenemen, ten koste van 1 zwaar wapen. Tijdens het spelen kom je af en toe wapenkisten tegen, hier kan je nieuwe uitrusting kiezen, of gewoon je munitie bijvullen. Erg handig als je tegen je laatste magazijn aanzat. Mocht je toch een keer zonder munitie zitten, dan kan je altijd nog het wapen van een uitgeschakelde terrorist pakken. Net zoals jij, hebben ook je tegenstanders zware wapens met aanpassingen, dus het is oppassen geblazen, want een vijand met een sniperscope is gevaarlijker dan een vijand zonder scope.

Review: Rainbow Six Vegas
Tactische planning zoals in Raven Shield is er niet meer.

Tactiek?


In de eerste drie Rainbow Six games kon je voordat je aan een missie begon een plan opzetten, zo kon je bepalen welke route je nam door een gebouw, waar knelpunten zaten en hoe je die veilig kon stellen. Ook was het mogelijk om andere teams opdrachten te geven, en via verschillende kanten een kamer binnen te vallen. Rainbow Six: Vegas moet hier echter niets van hebben, je bent helemaal niet vrij om zelf je route te bepalen, behalve dan dat je in de voorgeschreven route maximaal 3 verschillende opties had om een bepaalde kamer of situatie te benaderen. Dit is toch jammer want dat was altijd een heel leerzaam gedeelte van de vorige games, wat werkt wel, wat werkt niet, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Echter zorgt dit er wel voor dat de gameplay sneller is dan de voorgaande games. Niets wachten op een "Go" signaal van een ander team, gewoon doen wat je wilt, wanneer je het wilt.

Table of contents

Bron:Techzine Redactie