Combat
FPS, ehm, FPF.
Je speelt het spel vanuit het eerste persoonsstandpunt, net als een shooter als Battlefield 2142, of Half-Life 2. Je hebt echter geen dikke shotguns tot je beschikking, het spel speelt zich immers af in een middeleeuwse setting. In plaats van een FPS (First Person Shooter) heb je dus een FPF (First Person Fighter). De wapens die je gebruikt hangen echter af van je speelstijl, denk hierbij aan een brute warrior, krachtige mage of sneaky archer/thief. Zo zul je tijdens het spelen skillpoints krijgen, die je kan gebruiken om een bepaalde skill vrij te spelen, bijvoorbeeld een skill waardoor je voetstappen minder geluid maken, of waardoor je meer kans hebt op dubbele damage. In iedergeval zorgt dit er voor dat je verschillende kanten op kan gaan.
Ik speelde zelf een combinatie van Warrior/Archer, eerst van afstand zoveel mogelijk schade aanrichten met mijn boog, en daarna van dichtbij de genadeklap geven. Wil je echter als een mage met vuurballen gooien dan kan dat, of speel je liever als Thief om in de schaduw te blijven en je vijand te trakteren op een setje dolken in zijn rug?
Helaas is deze keuze redelijk beperkt in DM, je zal al gauw ontdekken dat het sneaken erg tegenvalt, omdat je snel ontdekt wordt en bijna nooit de kans krijgt onopgemerkt dichtbij een vijand te komen. Standaard heb je in iedergeval al een handig wapen: een welgemikte trap. Met een druk op de "F" knop schopt je character vooruit, dit kan je gebruiken om objecten te vernielen, maar ook om vijanden op ijzeren punten te spiezen, of ze een afgrond in te schoppen. Helaas is deze functie iets te krachtig, wat er vaak voor zorgt dat je maar snel naar een vijand rent om hem een ravijn in te schoppen in plaats van het man-tot-man gevecht op te zoeken.
Tijdens het spelen zul je veel wapens vinden, zwaarden, knotsen en dolken, maar ook bogen en staven. Je kan jezelf beschermen met harnassen, schilden of mantels. Afhankelijk van je speelstijl zal je als Mage geen zwaar metalen harnas dragen, en als archer geen schild. Het kan echter wel.
Vechten tot je.. eh.. tegenstander er bij neervalt.
Het vechten zelf kan je het beste vergelijken met Oblivion, het laatste deel in de Elder Scrolls serie. Je moet zelf je boog spannen, richten en loslaten, hetzelfde geldt voor zwaardvechten. Waar het echter in Oblivion totaal niet spannend was om te vechten en ook de aangerichte schade niet realistisch was, is het in Dark Messiah vele malen spannender.
Als je met een boog vecht heb je een aantal voordelen, je wordt vanuit de schaduw niet snel ontdekt en de vijand zal je eerst moeten vinden om terug te vechten, wat jou de kans geeft om nog een aantal schoten te lossen. Zo zal een headshot direct een vijand uitschakelen en krijg je later de beschikking over bogen die je vijand bestoken met een vuurpijl of ijspijl, waar de eerste je vijand in de brand steekt, zal die laatste je vijand bevriezen, waarna je hem met een trap/pijl/zwaarslag in stukjes uiteen laat spatten.
Is vechten met je zwaard jouw ding? Dan kan dat natuurlijk ook. Als zwaardvechter zal je gebruik maken van het beste zwaard wat je kan vinden en een schild om klappen af te weren. Je kan, als je een klap met je zwaard goed richt, een hoofd afhakken.
Door je muisknop in te houden kan je een powerstrike gebruiken, dit zijn krachtige klappen, in tegenstelling tot de tikjes die je uitdeelt als je snel aan het klikken bent. Er zijn een aantal verschillende powerstrikes, die je met de bewegingstoetsen (WASD) kan kiezen, zo zal naar achteren bewegen en je muisknop inhouden een steekbeweging voortbrengen als je de muisknop los laat. Druk je naast naar achteren ook nog op naar rechts, dan heb je een krachtige diagonale zwaai, erg handig om het schild van de tegenstander te slopen of uit zijn handen te slaan.
Het combatsysteem van Dark Messiah zit echt uitstekend in elkaar. Je hebt constant het gevoel in een echt zwaardgevecht te zitten doordat je constant klappen probeert te ontwijken en/of blokkeren. Zo is het tegen snelle tegenstanders soms nog best lastig om raak te slaan en zeker als het een powerstrike is kan dit soms flink wat schade aan jezelf tot resultaat hebben. Je moet goed nadenken wat je volgende klap is, wil je zijn schild uitschakelen, of hem gewoon met schild en al aan stukken hakken?
Verder zal je in de diverse levels bepaalde ‘boobytraps’ tegenkomen. Denk hierbij aan een stelling met kisten met een zwakke steunbalk, die je door midden kan hakken/schieten. Of een metalen kooi aan een touw, die na het slopen van het touw naar beneden zwiept en iedereen in zijn pad uitschakelt. Dit is een leuke toevoeging en kan ontzettend handig zijn op bepaalde momenten.