Graphics, Geluid, AI & Physics
Graphics
Dit zijn de punten waarin het spel grandioos in uitblinkt. Wel eens een Third Person Shooter en een RTS gespeeld? Nou, dit is een RTS met de graphics van een Third Person Shooter.
Zoals je kunt zien is het detail als je volledig inzoomt echt geweldig voor een RTS. Ik heb bij bovenstaande screenshot de camera gedraait wat kan als je ALT + muis gebruikt. Het spel is dan niet voor de mensen met een slechte videokaart, ik raad op z’n minst een GeForce 6600GT/7300GT aan wil je het spel goed kunnen draaien.
Ook is dit spel nou bepaald geen lichtgewicht qua geheugenverbruik. Ik heb een systeem met 2GB geheugen en dat zou ruim voldoende moeten zijn zou je denken. Toch weet het spel gemiddeld 90 procent vol te krijgen. Toen ik dat zag moest ik wel even slikken.
Geluid
Hier kunnen veel game ontwikkelaars een puntje aan zuigen. Ik had het spel net geïnstalleerd en speelde een missie in Carentan. Het geluid stond redelijk hard, komt m’n vader binnen met de vraag: "welke film ben je aan het kijken". Het geluid is nog gedetaileerder dan de graphics. Zo hoorde ik een raar geluidje elke keer vlak voor dat mijn Howitzer vuurde. Dus ik besloot om maar eens in te zoomen op die Howitzer om het beter te horen. Bleek dat het het geluid was van het afstellen van de Howitzer. Ook van tanks die stilstaan kun je het motorgeronk horen.
Ook de units hebben meerdere teksten die je in het begin een aantal keer aan het lachen maken. Zo heeft de sniper een leuke tekst: "in the hart or in the head, either way, Jerry is dead". Sommige teksten komen vaker voor, maar met een andere stem en worden verschillend uitgesproken.
AI
De kunstmatige intelligentie is net zoals bovenstaande onderwerpen goed uitgewerkt. Als units onder vuur komen te liggen zullen ze automatisch naar dekking zoeken. Ze gaan bijvoorbeeld achter zandzakken staan, maar mocht er nou geen dekking zijn dan gaan ze hurken of zelfs liggen. Één groot nadeel vind ik, is de pinned optie. Als op een moment de units onder zwaar vuur komen te liggen is er een kans dat ze pinned worden. Je units doen dan niks meer en liggen op de grond bang te wezen, wat je duidelijk kunt zien aan hun gezichtsuitdrukking. De enige optie is dan terug trekken. Jammergenoeg schakelen ze zelf nog net geen tank uit of bepalen ze welke point ze gaan capturen.
Helaas zijn er ook rare foutjes. Soms zoeken ze geen dekking, ontwijken ze vlammenwerpers niet, maar blijven ze gewoon zitten. Met een artillery unit kreeg ik die niet tot vuren, ze bleven maar de hele tijd lopen, staan, lopen, staan enzovoorts, zonder maar ook wat te doen.
Physics
Company of Heroes maakt gebruik van de Havok engine. Dit is een geavanceerde physics-engine die het mogelijk maakt alles kapot te schieten.
Stel dat er een stel vervelende Duiters in een gebouw zijn gevlucht, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Blaas gewoon het hele gebouw het met een satchel charge. Dit is een van de dingen die de Havok engine mogelijk maakt. Het hele gebouw stort in en de brokstukken vliegen om je oren. Alleen de fundering met een paar halve muurtjes zijn nog over, wat weer mooi dekking geeft aan jouw units.
Of waarom zou je omrijden met je tank als je ook gewoon dwars door een muur heen kan? Dit is gewoon een heel mooi iets wat ik eigenlijk zelfs nog beter vind dan de graphics. Het voegt als het ware gewoon een extra element aan het spel toe wat het net wat interessanter maakt.