3min Devices

Review: FIFA 2007

Tijd voor voetbal!

Aanvalluhh!!!!
Nou nee. Met een dergelijke tactiek kom je niet ver. Met de bal naar voren rennen gaat niet meer. De laatste FIFA die ik gespeeld heb was FIFA 2005, en daar kon je met de bal aan je voet dwars door het midden naar het doel rennen, om uiteindelijk met 10-0 te winnen (op semi-pro). In FIFA 07 gaat dit echt niet meer, ik speel op semi-pro, en het biedt echt een uitdaging.

Review: FIFA 2007Review: FIFA 2007
Links voorkomt de keeper de 1-1 nog, rechts viert Van Persie de 1-1 die hij iets later maakte.


Voldoening
Een van de meeste opvallende dingen voor mij is de voldoening nadat ik een doelpunt had gemaakt. Het voelt echt als een doelpunt aan: opbouw vanuit achterin, dan over het middenveld naar de vleugelspitsen, of via een dieptepass naar een centrumspits. Het is echt een doelpunt maken. Een aanval kan zo over zijn, 1 foute pass en je krijgt een tegenaanval, die zomaar een tegendoelpunt kan veroorzaken, ook al heb jij 70% balbezit gehad, 25 schoten op doel gelost en de tegenstander 3. Daar zit de kracht van FIFA 07. Je kan bij een 2-0 (of zelfs 3-0) voorsprong niet meer lekker achteroverleunen, het is zo 2-1 en 2-2. Zeker als je een uitwedstrijd speelt merk je dit. Het publiek trakteert hun club op een hels fluitconcert, en de tegenstanders lopen net iets harder en gaan meer voor de aanval. Dit zorgt voor een wedstrijd die constant spannend blijft, wetende dat het zo weer gelijkspel kan zijn, of een nederlaag voor jou.
Het is gewoonweg fantastisch om bij een 3-3 gelijkspel uiteindelijk met een geweldig opgezette aanval in de laatste minuten de winnende treffer te maken, om door je publiek op luid gejuich getrakteerd te worden. Dat had ik nog nooit gezien in een footie: actief publiek.

Review: FIFA 2007Review: FIFA 2007
Links scoort Henry de 2-2, rechts het resultaat waarin te zien is dat Arsenal vele malen beter was, maar toch blijft steken op een gelijkspel.


Frustratie
Helaas is niet alles zo mooi. Zo zullen veel fouten niet direct door jezelf komen, maar door de AI die jouw team bestuurt. Zo gebeurt het nogal eens dat je bij een tegenaanval een middenvelder wilt selecteren die vlakbij de tegenstander met de bal is, maar je toch een verdediger geselecteerd krijgt. Hierdoor kan je zomaar een gat in de verdediging krijgen, iets wat je echt niet wilt in FIFA 07. Ook zijn er soms onverklaarbare missers van keepers (een zachte kopbal die het doel gewoon in stuitert) en onmogelijke reddingen (keepers die de bal van de speler van je voet afpakken op het moment dat jij VOL uithaalt).
Spelers die elkaar in de weg lopen, spelers die tegen elkaar opbotsen (wat overigens best grappig is, aangezien ze allebei languit gaan) waarna de bal gelanceerd wordt in een willekeurige richting… Het zijn allemaal dingetjes die je af en toe gaan irriteren, zeker als je een verdiende voorsprong ineens in een achterstand zie ombuigen door dit soort fouten.
Bron:Techzine Redactie