Guilds in Guild Wars
Guilds zijn de kern van Guild Wars. Een Guild is een andere benaming voor een Clan, oftewel een een groep spelers die samen onder een bepaalde naam zich verenigen om samen tegen andere Guilds vechten, of gewoon samen missies te doen.Om een Guild op te richten moeten er een aantal dingen gebeuren, ik ga dit uitleggen aan de hand van de Techzine Zealots guild, jawel onze eigen Techzine guild!
Eerst moet je de naam registreren bij een Guild Registerar voor 100 gold, je kies een naam en een tag uit. Dit is in dit geval Techzine Zealots geworden, met de tag TZ.
Als je een naam hebt geregistreerd kan je voor 2 platinum bij een Guild Emblemer een cape ontwerpen. Deze cape kan je op veel punten aanpassen, de vorm ervan, de kleur, het patroon en het logo.

Nadat je je cape hebt, kan je een Guild Hall aanschaffen, in Factions zijn er 2 nieuwe Guild Halls bijgekomen, dat brengt het totaal op 12 Guild Halls. Deze Guild Halls is een plek voor jouw Guild alleen, ieder lid heeft toegang tot deze plek. In feite is een Guild Hall een kleine stad, het is een groot oppervlak met open terrein, je het is dus geen gebouw.
De inrichting van de Guild Hall is afhankelijk van de gekozen Hall, maar er zijn bijna altijd wel een aantal paden en bruggen aanwezig. Om je een idee te geven hoe zo’n Guild Hall er uit ziet, vind je hieronder een screenshot van de Imperial Isle Hall van de Techzine Zealots.
Een Guild Hall kan je niet zomaar kopen, je moet er een speciaal item voor hebben, een zogenaamde Celestial Sigil. Deze Sigils kan je krijgen door een gevecht in de Hall of Heroes te winnen (erg moeilijk), maar je kan hem ook gewoon kopen van een Sigil Trader. De prijs van deze Sigils is afhankelijk van de vraag & aanbod regel, als er veel gekocht worden worden ze duurder. De Celestial Sigil van de Techzine Zealots kostte 17 platinum.


Nieuw in GW:F zijn de 2 facties, de Luxons en de Kurzicks. Door met je Guild een kant te kiezen (dit kan alleen de guild leader) kan je deelnemen aan 12 vs 12 man grote gevechten in Alliances. Alliances zijn verbonden tussen maximaal 10 Guilds. Door gevechten te winnen verschuift het grensgebied van jouw gekozen factie in het spel. Dit houdt in dat steden die de ene dag in handen zijn van de Luxons, de volgende dag zomaar in handen van de Kurzicks kunnen vallen. In deze steden kan je dan weer nieuwe wapens, armor en unique items bemachtigen. Ook zijn er verschillende quests bij de verschillende facties.