4min Devices

Review: SwanCrystal

De test

Erg veel valt er niet te testen aangezien het om een handheld gaat. We bespreken hier dan ook wat onze conclusies zijn en wat onze op en/of aanmerkingen zijn na een dagje flink gespeelt te hebben op de SwanCrystal van Bandai. Toen we de SwanCrystal eenmaal in handen hadden viel het ons op dat hij zo in je handen gleed en precies op zijn plek zit en blijft. Over het algemeen speelde wij vooral met de plusknoppen aan de linkerbovenkant, aangezien onze handen een stuk groter zijn dan die van de Japanners. Zodra ik de SwanCrystal aanzette dacht ik in eerste instantie dat het scherm stuk was, dit omdat het scherm niet oplichten. Na 36 keer de Japanse handleiding te hebben gelezen kwam ik erachter! Ik kon geen Japans dat was nu wel duidelijk!:P maar nog steeds was ik opzoek naar een knopje of instelling om het scherm wat feller te krijgen. Toen ik eenmaal een half Japanse en half Engelstalige handleiding vond werd het me pas duidelijker, het scherm hoorde zo! Je moet de SwanCrystal in een bepaalde hoek vasthouden dan zie je het beeld erg duidelijk! Als je het beeld recht voor je snufferd houdt dan zie je namelijk niet veel dan wat vage kleurtjes die bewegen. Bandai heeft met opzet geen backlight of iets dergelijks gebruikt omdat dit de batterijduur drastisch omlaag zou halen. En om nu om het kwartier weer een andere batterij erin te stoppen is nu ook niet zo’n goed idee!

Review: SwanCrystal
Zodra je voor de eerste keer de SwanCrystal aanzet vraagt hij je om bepaalde gegevens in te voeren. Zo zal je je naam, bloedgroep, adres etc… kunnen invullen mocht je hem ooit kwijtraken. (Niet dat iemand hier weet hoe je in het menu komt) maargoed in Japan kent iedereen de SwanCrystal dus dan is het inderdaad erg handig mocht je hem ooit kwijt raken. Nadat alles is ingevuld kan je beginnen met het spel. Wij kregen van Lik-Sang het spel OnePiece erbij om het geheel goed te kunnen testen en te reviewen. OnePiece is in Japan en omstreken de tv serie (animatie) en daar loopt dit spel dan ook storm, net zoals de vele goodie’s en gadgeds van de tv serie. Maargoed om terug te komen op de SwanCrystal, we stopte het spel in de achterkant van de SwanCrystal en drukte op de powerknop. We zagen hierna een leuke intro wat er nog redelijk goed uitzag ook! Ik stond ervan versteld wat voor beelden ze wel niet konden maken van die 224 x 144 pixels. Na de intro met veel plezier te hebben bekeken konden we beginnen, althans nadat ik mijn Japans wat had bijgeschaafd zodat ik wist welk menu ik moest hebben;) nu kon het pas echt gaan beginnen. Ik kon een speler (animatie figuur uit de serie) kiezen en beginnen met vechten. Zo zal je vechten met de A en B knop, special moves kan je maken door ze beiden in te drukken en door de x of y knoppen (plusknoppen) te gebruiken. Deze gebruik je tevens om je voort te bewegen. Het is even wennen natuurlijk, maar na een tijdje lukte me het aardig en ben ik een heel eind geraakt!

Review: SwanCrystal
Mijn bevindingen zijn dan ook dat de knoppen op een goede plek geplaatst zijn. De knoppen hebben ze wat stroef gemaakt zodat je vinger er niet vanaf zal glijden. Het geluid klinkt wat blikkerig maargoed wat wil je ook met zo’n mono speakertje. Het beeld daarentegen valt reuze mee! Het is even wennen omdat je het schermpje zo moet draaien/kantelen totdat het ligt er goed opvalt en je het uitstekend kan zien. Het beeld is best nog scherp en de kleuren zijn helder. Omdat het beeldscherm eigenlijk een heel klein TFT schermpje is heb ik ook gekeken naar ghosting (wazig beeld bij snelle bewegingen/beelden). Hoe goed ik ook keek enige ghosting kon ik niet ontdekken! Bij de gameboy kreeg ik na een tijd altijd pijn in mijn duim of deze was erg geïrriteerd, dit had ik bij de SwanCrystal helemaal niet, erg goed dat ze dit probleem hebben opgelost!

Table of contents