Gameplay
De gameplay is enorm wennen, zeker als je de game van THQ als maatstaf neemt. De besturing lijkt meer op Fight Night die EA al eerder heeft gemaakt. De naam van deze besturing heet ‘Total Strike Control’. Veel bewegingen moeten met de rechterstick, die je goed moet overwegen want rammen op de knoppen heeft totaal geen zin: je raakt erdoor uitgeput en daardoor kan je minder goed de aanvallen van je tegenstander verdedigen.
Zoals al gezegd is de gameplay erg wennen. Daarom beginnen we in MMA101 waar de basis wordt aangeleerd, zo leer je wat je met de schouderbuttons kunt doen en dat de gewone knoppen aan de rechterkant van de controller voornamelijk bedoeld zijn om controle over de tegenstander te krijgen. Door bijvoorbeeld een aanval te plannen kun je snel zorgen dat je tegenstander niet veel meer kan doen. De rechterstick is voor het slaan en het schoppen. Zonder L2 ingedrukt, sla je. Met L2 ingedrukt, schop je. Al stelt MMA101 niet veel voor, het is slechts een level waarin je wordt aangeleerd wat te doen in bepaalde situaties (je speelt ondertussen een wedstrijd). Hierna ben je zeker klaar voor een standaardwedstrijdje tegen de CPU op easy.
Wat me vooral opvalt is dat de actie vrij traag is, wat vermoedelijk ook een gevolg is van de manier van spelen. Waar het bij veel andere vechtgames vooral neerkomt op buttonbashen, is MMA er een van geduld. Waar je in andere games vaak kansloos bent als je slechter bent, hoeft dat in MMA niet zo te zijn, zolang je de controle maar houdt, kun je een draw maken en met wat geluk toch een plotselinge overwinning behalen. Het spel heeft dus twee zijdes wat het spelen betreft. Leuke toevoegingen zijn daarbij de mogelijkheid in bepaalde situaties iemands arm uit de kom te rukken of de luchtpijp van tegenstander af te sluiten.
Er is overigens ook de mogelijkheid het schoppen en slaan weer naar de gewone knoppen te plaatsen (Classic), waardoor buttonbashen erg verleidelijk wordt. Alleen is dat in deze game niet echt een voordeel en zul je erg op moeten passen wat je doet, vanwege je stamina.
Career
Zoals elke zelfrespecterende game heeft ook MMA een careermode. In het begin word je getraind in de VS, waarbij Bas Rutten, Neerlands grootste MMA’er aller tijden en alom bekend in de scene, je de fijne kneepjes leert zoals wegduiken, schoppen en slaan. Je begint echt onderaan de ladder en hierdoor zijn bepaalde functies die je al wel leerde in MMA101 nog niet toepasbaar. Dat gebeurt namelijk later in de careermode.
Qua ‘lessen’ gaat de careermode erg diep, waardoor je pas na een career echt klaar bent om online te gaan, aangezien je met alleen MMA101 geen kans hebt om online ook maar een schrammetje uit te delen. Tijdens je career heb je trainingsschema’s waaraan je je moet houden, hierbij ben je bezig je voor te bereiden op het volgende gevecht en je moves te verbeteren. Daarnaast kan je naar Brazilië, Japan en Thailand reizen om andere vechttechnieken en maximaal 16 special moves te leren. In Brazilië richt je je wat meer op jiu-jitsu, in Japan wat meer op judo en in Thailand meer op Muay Thai. Hierbij word je natuurlijk steeds beter en kan je met meer disciplines uit de voeten, waarbij je ook betere contracten krijgt en je uiteindelijk de beste MMA-fighter ter wereld kan worden.
Online
De online mogelijkheden zijn grandioos. Je kunt vechters uitwisselen en toernooien opzetten. Online vinden we ook de Belt Race, waarbij je na elk gevecht een ranking verdient. Hierbij kan iedereen jouw ranking zien. Daarnaast krijg je punten voor een kampioenschap, waar je een online belt kan winnen en je hierna je titel zal moeten verdedigen om je riem te houden.
Table of contents
- 1. Introduction
- 2. Gameplay
- 3. Grafisch en geluid
- 4. Conclusie