Gameplay en AI
Gameplay
Als je het spel begint kom je gelijk in aanraking met het touchscreen, je kunt zonder het touchscreen helemaal niks doen als je over Overlord: Minions beschikt. De plattegrond van het level waar je in speelt is te zien op het bovenste scherm, de Minions besturen, evenals de menu’s besturen, doe je via het onderste scherm. Een combinatie die erg wennen is en niet altijd even goed werkt. Het concept met de touchscreenbesturing is erg goed verzonnen en er kunnen innovatieve dingen mee gedaan worden, er gebeuren echter ook dingen met de besturing die ik liever niet zie. Als je eenmaal met je Minions in een gevecht komt, zit je als een gek over je touchscreen schermpje te schuiven, als je eenmaal je vijand omgelegd hebt ben je blij dat je weer even kunt rusten.
De andere dingen die je met het touchscreen doet zoals het menu besturen, lopen en dingen activeren, werken allemaal redelijk goed. Het lopen met je Minions gaat allemaal redelijk soepel, heel soms blijft er wel eens eentje haken achter een muur of iets dergelijks en moet je even terug. Over dingen activeren ben ik iets minder enthousiast, het werkt in principe wel, je tikt met je stylus gewoon op de knop of wielas, maar als je niet precies raak tikt of je tikt voor je gevoel wel raak dan kan het wel eens voorkomen dat er niks gebeurt en je nog een paar keer op het voorwerp moet tikken.
![]() |
![]() |
De levels zitten allemaal leuk in elkaar, ze hebben verschillende thema’s en zijn niet kort. Zo kom je in het eerste level in een bos, later in een klein dorpje en ga zo maar door. Leuke levels zijn jammergenoeg niet genoeg, want je bent eigenlijk de hele tijd hetzelfde aan het doen, namelijk de uitgang vinden. Je loopt door een level en vernietigt alle tegenstanders op je pad en komt uiteindelijk na een aantal puzzels bij de uitgang, maar je kunt helemaal niet door die uitgang, je moet namelijk een sleutel of hendel hebben en dus ga je op zoek. Als je dit level na level doet begint het een beetje eentonig te worden. De puzzels om het uiteindelijke doel te halen zijn wel leuk, ze zijn niet echt moeilijk maar houden je soms wel even bezig. Zo moet je bijvoorbeeld een aantal muren vernietigen en toevallig staat er dan een plant. Je selecteert Stench en laat hem eten van de plant, door het eten van de plant laat Stench continue winden en die kun je dan weer met Blaze laten exploderen.
Qua actie zit het in Overlord: Minions op zich wel in orde, de actie is niet al te makkelijk, tenminste als je niet als een gek over je scherm wilt vliegen. De bossfights willen nog wel eens frustreren als je drie keer een object wilt pakken om de boss mee te bestoken en je deze maar niet goed te pakken krijgt. De gevechten zijn echter wel spannend om te doen, jammer dat Climax Studios dan precies op dat punt met de besturing een misstap heeft gemaakt.
De AI is niet van groot belang in een spel als Overlord: Minions. Ja de tegenstanders zullen je aanvallen als je in de buurt komt, evenals de bazen die je zullen bestoken met aanvallen, maar van echte reacties op jouw acties is geen sprake.