Gameplay
Spelmodi
Race Pro kent een aantal spelmodi die via onaantrekkelijke menu’s toegankelijk zijn. Aan de vormgeving van menu’s is goed te zien dat de nadruk op het racen ligt, niet echt een misser aangezien alles wel duidelijk te vinden is.
Als eerste is er de career-mode die gebaseerd is op het tekenen van contracten bij verschillende bedrijven, waarna je voor die bedrijven een aantal races in een bepaalde klasse rijdt. Dit is een aangename toevoeging, al vond ik het jammer dat dit zo oppervlakkig is uitgewerkt. Verder zijn er nog een aantal standaard spelmodi als Single Race, Time Attack en Championship. Met name de Championship-mode is erg leuk om te spelen. Die mode is overigens niet geheel authentiek. Zo wordt er in Race Pro slechts één race per raceweekend afgewerkt, waar dit in het echt en in Race 07 twee races zijn.

Het aanpassen van auto’s is dit keer iets verder weggestopt dan in de pc-versie en ook zonder aanpassingen kun je prima tijden neerzetten. Voor de ervaren coureur zijn er echter ook gigantisch veel mogelijkheden om eigenlijk wel alles aan te passen en in te stellen.
De wagens zijn dezelfde als die beschikbaar zijn in GTR Evolution + Race 07. De circuits zijn ook vrijwel hetzelfde, met uitzondering van de Nordschleife, die ontbreekt in Race Pro. Hiervoor in de plaats zijn twee Amerikaanse circuits gekomen, namelijk Laguna Seca en Road America.
Handling
Om te beginnen is het gevoel wat je krijgt bij het spelen op een console met een controller voor de televisie natuurlijk altijd anders dan op de pc waar vaak een stuur wordt gebruikt. Mijn eerste zorg bij het spelen van deze game was dat er een letterlijke kopie van de pc-versie gemaakt zou zijn, waardoor het geheel compleet onspeelbaar zou zijn op een console. Dit is gelukkig niet het geval, sterker nog, de besturing in Race Pro is super! Race Pro levert in mijn optiek de beste rijervaring van alle racesims die er op dit moment verkrijgbaar zijn voor consoles.

De auto’s voelen erg realistisch aan maar het gedrag is, zoals al eerder vermeld, goed voorspelbaar. Dit maakt het echter niet makkelijk, zo zul je net als op het echte circuit om je as draaien als je ook maar een fractie te vroeg gas geeft.
Moeilijkheidsgraad
Om de simulatie toch voor iedereen toegankelijk te houden zijn er tal val extra driver-aids zoals een gekleurde race-lijn die op het circuit wordt aangegeven, brake-assist en meer geavanceerde hulpmiddelen als ABS en traction control. Dit verlaagt de drempel voor beginners, maar als je alle hulp afwijst zul je echt een flinke uitdaging aan de game hebben. De zwaarste moeilijkheidsgraad was net iets te veel voor mij, Race Pro is in ieder geval een stuk moeilijker dan Forza Motorsport 2.
