Review: Fallout 3

The making of a hero

Babyboom


Aangezien je personage het belangrijkste is in Fallout 3 is er veel aandacht besteed aan het creëren van je karakter. Het spel begint dan ook bij het begin van je leven, namelijk nadat je net door je moeder ter wereld bent gebracht in een operatiekamer in Vault 101, de atoomschuilkelder waar je ouders wonen. Direct na de korte cutscene vraagt je vader zich hardop af of je een jongen of meisje bent, waar dus meteen je eerste fundamentele keuze ligt. Daarna schuift er een apparaat in beeld dat kan voorspellen hoe jij er later uit zult zien.

Vervolgens krijg je een gigantisch aantal schuifjes en mogelijkheden tot je beschikking om je personage helemaal naar eigen wens aan te passen. Tot zover je uiterlijke kenmerken. Je moeder overlijdt helaas bij je geboorte en in de volgende cutscene ben je een jaar verder. Als eenjarige loop je rond in een kamer en als eerste vind je een boekje over eigenschappen. Al bladerende door het boekje zie je verschillende eigenschappen waar je punten aan kunt toekennen. Kracht, perceptie, uithoudingsvermogen, charisma, intelligentie, behendigheid en geluk. Aan deze eigenschappen ken je punten toe om zo jou sterke en zwakke punten te bepalen.

Review: Fallout 3
Al heel vroeg bepaal je je basiseigenschappen

In de volgende cutscene ben je tien jaar en krijg je volgens de Vault-tradities je persoonlijke polscomputer genaamd de Pip-Boy 3000, waar je tijdens het spel nog veel gebruik van zult maken.

V.A.T.S. the problem?


Ook krijg je voor je verjaardag van je vader een eenvoudig wapen, waarmee je meteen een tutorial doorloop hoe je moet schieten en richten en ook maak je kennis met het Vaul-Tec Assisted Targeting System, kortweg V.A.T.S. In deze mode pauzeert het spel en zoom je in op je doel. Vervolgens zie je de verschillende lichaamsdelen van het doel en kun je nauwkeurig kiezen welk lichaamsdeel je wilt raken. Kleinere en kritieke lichaamsdelen zijn natuurlijk moeilijker te raken, middels percentages wordt de raakkans aangegeven. Ook kun je zien welke lichaamsdelen al beschadigd zijn.

Review: Fallout 3
Met V.A.T.S. kun je nauwkeuriger richten

Vervolgens kies je welke lichaamsdelen je na de pauzering wilt beschieten. Je wordt daarin wel beperkt door het aantal actiepunten, de hoeveelheid punten die je hebt worden bepaald door je eigenschappen. Als je je keuzes geaccepteerd hebt volgt een slow-motion animatie waarin jij het slachtoffer aanvalt, die vaak gepaard gaat met bizarre, bloederige en gewelddadige animaties en effecten.

G.O.A.T.


In de volgende cutscene ben je 16 en moet je de Generalized Occupational Aptitude Test, kortweg G.O.A.T. afleggen. Een soort test met vragen die bepalen welke vaardigheden je goed in gaat worden. Deze vragen zijn af en toe echt hilarisch en bepalen op een leuke manier waarin jouw personage gespecialiseerd wordt.

De wijde wereld in


In het eerste uurtje dat zich in de Vault afspeelt krijg je ook een inleiding op het verhaal, namelijk dat er het in 2077 is uitgelopen op een wereldwijde kernoorlog. De Amerikaanse overheid was daarop op voorbereid en heeft een groot aantal schuilkelders gemaakt, die ook wel Vaults genoemd worden. Vault 101 is zo’n Vault, maar gaat gebukt onder een streng bewind van de Overseer, de leider van de Vault.

Review: Fallout 3
Je vader waarschuwt je al snel voor de Overseer

Hij laat niet toe dat er iets of iemand de Vault verlaat of in komt. In 2277 word jij geboren en de eerste jaren gaat alles zijn gangetje. Als je negentien bent blijkt echter op een ochtend dat je vader verdwenen is uit de Vault en aangezien de Overseer denkt dat jij er wat mee te maken hebt heef hij zijn mannen op je afgestuurd. Aan jou de taak te ontsnappen uit de Vault en erachter te komen waar je vader is en waarom hij vertrokken is uit de Vault.

Interface


Tijdens het eerste uur krijg je ook te maken met de interface. Deze bestaat uit zaken die je in shooter-interfaces ook terugziet. Een gezondheidsmeter, eenvoudige radar, je actiepunten en de gezondheid van je tegenstander.

Review: Fallout 3
De Pip-Boy 3000 is je persoonlijke computertje

Belangrijk onderdeel van de interface is echter de Pip-Boy 3000, de polscomputer die je op je tiende gekregen hebt in de Vault. Deze Pip-Boy biedt je toegang tot je inventaris, informatie over je gezondheid, plattegronden en informatie die je tijdens je spel verzameld hebt. De Pip-Boy is op elk gewenst moment op te roepen en je zult hem dan ook vaak gebruiken.
Bron:Techzine Redactie