Spel modi
Wanneer je het spel een beetje naar je eigen wensen hebt ingesteld kan het echte spelen beginnen.Become a Legend
Waar FIFA 2009 de Be-A-Pro modus heeft, kun je bij Pro Evolution Soccer voor de Become a Legend modus kiezen. Deze modus vond ik het leukst om te spelen, omdat je hier twintig seizoenen lang de kans krijgt om een speler van de grond af aan naar de top te brengen. Je speelt hier dus niet met het hele team, maar met één speler. De andere spelers worden door de computer bestuurd.
Bij de Become a Legend modus kun je ervoor kiezen om een bestaande speler te gebruiken en zijn carrière naar eigen hand te zetten. Leuker is het natuurlijk om bijvoorbeeld jezelf te creëren om de velden onveilig te maken. Als je bij de Xbox 360 de beschikking hebt over een Live Vision Cam hebt, kun je hiermee een foto van jezelf maken en deze vervolgens op het gezicht van jouw toekomstige held plakken. Op deze manier krijgt het realiteitsgehalte een flinke boost.

Ben je klaar met alle eigenschappen en instellingen van jouw toekomstige held, dan is het de bedoeling dat je een team kiest. Je kunt jezelf nu in een bestaand team plaatsen of een compleet nieuw team maken. Kies je voor de eerste optie, dan zul jezelf moeten bewijzen in dat team voor je een basisplaats krijgt toegewezen. Tot die tijd is de modus eigenlijk erg vervelend. Je moet namelijk de hele wedstrijd volgen totdat jij eventueel in het veld komt. Je kunt het spelen tot twee keer versnellen, maar dan duren die minuten nog steeds erg lang.
Master League
Wanneer je ervoor kiest om een eigen team te beginnen, zul je ook je eigen seizoen moeten maken. Dit houdt in dat je zelf kunt kiezen welke bestaande teams je in jouw competitie wilt hebben. Het vervelende hiervan is uiteindelijk, dat de Champions League geen plaats heeft voor nieuwe/onbekende competities, waardoor het niet mogelijk is om de Champions League te spelen terwijl je de Master League modus speelt. Een gemiste kans, want verder zitten er weinig haken aan deze speel optie.

Multiplayer
De multiplayer is eigenlijk onder te verdelen in twee opties. De eerste is natuurlijk het met meerdere spelers op één console spelen. Dit is weinig vernieuwend en werkt zoals bekend.

De online multiplayer daarentegen heeft geen goede naam bij Pro Evolution spelers. De versie van vorig jaar kampte met enorme lag, waardoor je eigenlijk continu achter de feiten aanliep en de bal niet fatsoenlijk tussen de lijnen kon houden. Als je al bij de lijn kwam. Dit jaar is dit euvel echter compleet verdwenen. De eerste keer dat ik de online functie startte werd ik na een minuut weer naar het begin scherm geloodst vanwege een time-out. Bij de tweede poging kwam ik er echter wel door en al snel speelde ik tegen iemand die zich misschien wel aan de andere kant van de oceaan bevond. Het spel liep vlot en zonder haperen of stoten.
En toen werd er gescoord. Terwijl de herhaling aan het spelen is krijg je een klein dialoogboxje met daarin een viertal keuzes. Hiermee is het mogelijk kleine berichtjes naar de tegenstander te sturen. Ook bij het neerhalen van een speler kun je feedback doorsturen. Een van die opties is bijvoorbeeld "Sorry, had to take him down there", voor wanneer je bijvoorbeeld een doorgebroken speler tegen de grond werkt. Een erg simpele toevoeging, maar wel vermakelijk.
Licenties
Ben je de Become a Legend mode zat? Pro Evolution Soccer heeft singleplayer opties zat om je nog even bezig te houden. Je kunt hier kiezen om complete seizoenen te spelen in verschillende landen.
Een belangrijke opmerking hierbij is dat de Duitse Bundesliga er niet bij zit, omdat EA hier de rechten op heeft. Ook de Engelse Premier League is niet letterlijk terug te vinden. Deze is echter onder de naam England League in het spel gestopt. Ook de meeste teams hebben andere namen. Zo is Arsenal terug te vinden onder de naam North London. Alleen van Liverpool en Manchester United bezit Konami een licentie.

Wel heeft Pro Evolution Soccer de licentie van de Champions League kunnen bemachtigen, in tegenstelling tot EA uiteraard.
Table of contents
- 1. Introduction
- 2. Spel modi
- 3. Spelgevoel
- 4. Audio en graphics
- 5. Conclusie