Gameplay
Ladingen aan gamemodi zijn niet onbelangrijk, maar hoe zit het eigenlijk met de gameplay? Ik kan meteen melden dat dat wel goed zit, sterker nog, het is een stuk beter dan in FIFA 08. Meer dan ooit heb je het idee echt naar een voetbalwedstrijd te zitten kijken.Animaties en truukjes
De animaties van de spelers zijn wederom sterk verbeterd. Hele goede spelers hebben een scala aan truukjes, zoals ze ook in de vorige versies hadden, maar in FIFA 09 zijn er weer heel wat bijgekomen. Overigens is het hooghouden van het balletje en het maken een zogenaamde rond-de-wereld leuk in de oefenmodus, maar op het veld zul je er geen tijd voor hebben. Een goed getimede schaar of schijnbeweging kan echter wel van cruciaal belang zijn om een tegenstander op het verkeerde been te zetten, want door de verdediging slalommen is er in FIFA 09 niet bij.

Zoals gezegd zijn alle animaties veel vloeiender, wat het ook mogelijk maakt om snel te reageren. In FIFA 08 wilde het nog wel eens gebeuren dat er een bepaalde animatie afgerond moest worden, voordat de volgende kon starten wat soms hele rare situaties opleverde.
Physics-engine
Wat ook geheel nieuw is, is dat de physics-engine van FIFA nu ook rekening kan houden de bouw en kracht van een bepaalde speler. Was het in vorige versies zo dat je met eender welke verdediger Didier Drogba aan de kant kon zetten, in FIFA 09 lukt dat alleen nog maar met een hele sterke of grote speler. Als de spelers schouder aan schouder lopen, berekent FIFA welke speler dat duel in het echt in de meeste gevallen zou winnen. Dat levert verbeten strijd op de vleugels op, waarbij je spelers echt ziet vechten om de bal.
Het systeem komt ook nog om de hoek kijken als je recht op elkaar afloopt en geen van beide spelers besluit om aan de kant te gaan. In dat geval bekijkt FIFA 09 het gewicht, snelheid en kracht van beide spelers en afhankelijk daarvan wordt berekend welke speler ondersteboven gelopen wordt door de andere speler.

Keepers
Ook de keepers zijn weer een stuk beter geworden. Zomaar de keeper omspelen is er niet bij, ze komen goed uit en houden het doel klein. Ook staan ze na een redding snel weer op de benen, om je eventuele rebound te pakken. Toch zijn de keepers niet helemaal feilloos, zo heb ik tijdens diverse wedstrijden gehad dat de keeper de andere kant op dook, of pas dook nadat de bal al tegen de touwen hing. Desondanks zul je er op hoge moeilijkheidsgraden een kluif aan hebben om te scoren.

Verder verloopt het spel gewoon een stuk realistischer dan voorheen. Het rondspelen van de bal, het aannemen en wegdraaien, overstapjes, een schot zonder de bal aan te nemen, geplaatste schoten, lobjes, vrije trappen en penalties. Alles ziet er nog gelikter en realistischer uit.
Scheidsrechter
Ook de scheidsrechter doet beter zijn best in FIFA 09, sterker nog, hij loopt, na afwezig te zijn geweest in een aantal edities, weer vrolijk op het veld rond. Ook de assistent-scheidsrechters doen hun ding en rennen driftig mee langs de zijlijn en vlaggen bij een overtreding, doelpunt of buitenspelsituatie. Harde tackles worden vrijwel altijd beloond met een gele kaart, een speler hard van achter aanvallen of een doorgebroken speler neerhalen levert vrijwel altijd rood op. Ook nieuw is dat de scheidsrechter onthoudt wie de overtreding maakte als hij besluit voordeel te geven na een tackle. Als er vervolgens een dode-spel-situatie is, krijgt de speler alsnog zijn kaart.

Toch ben ik niet helemaal tevreden over de scheidsrechter, tenminste over wanneer het spel een kaart toekent. Stel dat je een doorgebroken speler onderuit probeert te halen, maar hij blijft op de been en weet vervolgens te scoren, dan deelt de scheidsrechter alsnog doodleuk een rode kaart uit aan de speler die de tackle uitvoerde. Een andere situatie doet zich voor als je een tackle uitvoert in het strafschopgebied. Het kan voorkomen dat een aanvaller de bal schiet en gekeerd ziet worden of achter ziet gaan. Als de verdediger na dat schot nog doorglijdt en de aanvaller raakt, dan krijg je alsnog een penalty tegen. Sterker nog, het gebeurde mij zelfs dat ik scoorde, maar toch een penalty moest nemen, omdat ik na mijn schot werd neergehaald.
Uitgebreide tactiek
EA heeft ook de tactische mogelijkheden weer flink uitgediept. Terwijl je in vorige versies een vooropgezette aanvals- of verdedigingstactiek kon kiezen, kun je nu met diverse schuifjes tot in detail kiezen hoe je team moet spelen. Oorspronkelijk ontwikkelde EA deze functie om de echte teams net zo te laten spelen als in het echt, maar uiteindelijk besloten ze de functie ook beschikbaar te maken voor de speler. In totaal zijn elf schuifjes te bedienen voor aanvallende en defensieve tactieken, zodat je kunt bepalen hoe je team opbouwt, kansen creëert, zich verhoudt tijdens een aanval enzovoorts.
Andere nieuwigheidjes
Verder zijn er nog een aantal andere aardige nieuwigheidjes die het spel leuker en realistischer maken. Zo zul je in de Be-A-Pro mode toegeschreeuwd worden door je medespelers als ze de bal willen hebben bijvoorbeeld. Dat doen ze dan in de taal van het land waarin de club speelt. Ook zullen medespelers wijzen waar ze de bal willen hebben als ze een loopactie maken, teleurgesteld zijn als je de bal niet goed past, hun hand opsteken als ze denken dat een tegenstander buitenspel staat, of verontwaardigd met hun handen zwaaien als ze neergehaald worden maar de scheidsrechter niets doet. Check de beelden hieronder om te zien wat ik bedoel.
Ook de animaties van wissels zijn iets veranderd, als je tijdens de wedstrijd wisselt zie je hoe de spelers elkaar aflossen, maar als je tijdens de rust wisselt, zie je de nieuwe speler warmlopen langs de lijn. Als een gewisselde speler gescoord heeft tijdens de wedstrijd zal hij het applaus van het publiek in ontvangst nemen, maar spelers die slecht gepresteerd hebben of niet blij zijn met de wissel zullen daar ook niet blij mee zijn.

Verder is het net als in UEFA 08 mogelijk om je doelpunt uitgebreid te vieren. Terwijl je teammaten achter je aanrennen kun je bijvoorbeeld doen alsof je een vliegtuig bent, je hand aan je oor doen alsof je het publiek niet hoort en je viering beëindigen met een radslag, koprol, glijden op de knieën enzovoorts.
Licenties
FIFA staat bekend om de licenties die EA voor het spel verworven heeft. Ten opzichte van FIFA 08 is het aantal teams niet veranderd, het zijn er nog steeds een stuk of 500 verdeeld over 30 competities. De Nederlandse competitie is ook in volle glorie aanwezig, maar, je voelt hem al aankomen, het Nederlands elftal schittert weer door afwezigheid. Nouja, afwezigheid niet, want oranje is er wel, maar met spelers met niet bestaande namen wil je geen wedstrijd spelen. Ik kan werkelijk waar niet begrijpen waarom EA en de KNVB daar niet eens overeenstemming over kunnen bereiken.

Ook zijn er 23 echte stadions en 26 niet-bestaande stadions terug te vinden in het spel. Ook hier weer geen Nederlands stadion, terwijl je zou verwachten dat Neerlands trots de Arena/de Kuip (doorhalen wat niet van toepassing is) er in ieder geval in zou moeten zitten. Maar goed, het stadion zie je in de meeste gevallen toch niet tijdens het spelen, tenzij je de Be-A-Pro mode speelt.