Review: Brothers in Arms: Hell’s Highway

Gameplay en Achievements

Gameplay

De hele BiA-reeks staat bekend als een ’tactische shooter’. Doldwaze bestormingen van vijandelijke posities betekend vaak een wisse dood. Deze versie van BiA is tevens mijn eerste aanraking met deze reeks, en zelfs op het eenvoudigste niveau bleek het eerste level al snel een uitdaging. Omdat ik verder geen ervaring had met deze spellen maakte ik dus gretig gebruik van de hints en tips die tijdens de eerste missie gegeven worden.

Deze tips bleken zeer nuttig, want waar in andere spellen domweg op de tegenstander afrennen met een zwaar kaliber vuurwapen is het in deze tactical shooter toch net iets anders.

De hele tactiek achter ‘suppresive fire’ (dekkingsvuur) wordt helder en klaar uitgelegd waardoor het eenvoudiger wordt om tegenstanders uit te schakelen door ze vanaf hun flank te besluipen en uit te schakelen.

Review: Brothers in Arms: Hell’s Highway

Toch kan het spel op sommige momenten frustrerend lastig zijn voor de niet zo geoefende tactical shooter-spelers. En het lijkt ook niet altijd even goed te werken. Voorbeeld: ik moest een aantal Duitsers elimineren op een veldje. Deze tegenstanders zaten verscholen achter wat obstakels. Ik had het machinegeweer-team de opdracht gegeven om dekkingsvuur te geven zodat ik ze kon flanken. Terwijl ik de sprint inzette zat ik dat er een aantal slachtoffers vielen in zowel het Assault-team als het MG-team.

Ook omdat ik beide teams geen opdrachten meer kon geven kreeg ik de indruk dat ze beiden uitgeschakeld waren. Toen ik alle vijanden zelfstandig had uitgeschakeld kwamen ze allemaal weer tevoorschijn. Heel apart.

Ook zou in deze game de AI van de tegenstander flink verbeterd moeten zijn. Dit is in sommige opzichten wel het geval, maar soms ook niet. Zo heb ik niet de indruk dat tegenstanders druk naar je op zoek gaan, maar aan de andere kant zie je ze wel wegrennen en een betere dekkingsplaats zoeken als er op ze geschoten wordt. Dit blijft toch een lastig onderdeel om te programmeren, maar het maakt het spel niet minder leuk.

Review: Brothers in Arms: Hell’s Highway

Achievements

In de door mij besproken Xbox 360-versie van BiA:HH zitten natuurlijk diverse achievements, die tezamen voor 1000 gamerpoints zorgen. Gearbox heeft hier een aantal wel heel eenvoudig te halen achievements tussen gezet, want ik was nog geen uur aan het spelen en had al acht achievements te pakken. Opvallend is wel dat je geen punten krijgt voor het behalen van multiplayer-achievements.

Zo zitten er een aantal heel grappige, en zeker niet onmogelijk te halen achievements tussen. Zo haal je al een achievement als je op 17 september het spel zou spelen (Remember September ’44). Op deze datum begon namelijk Market Garden. Voor volgend jaar deze datum even in de agenda zetten dus.

Bron:Techzine Redactie