Review: Army of Two

Gameplay

Algemene indruk


Toen ik het spel voor de eerste keer speelde kreeg ik al snel de indruk dat het erg veel lijkt op Gears of War. Dit spel is zeer bepalend geweest voor het succes van de Xbox 360. Persoonlijk kon Gears of War, mede door zijn futuristische omgeving, me niet echt bekoren. Ik heb het dan tot op heden niet zoveel gespeeld. Daarom was ik nogal sceptisch toen ik Army of Two voor het eerst speelde.

Review: Army of TwoToch verschillen beide spellen enorm van elkaar. Vooral de hedendaagse omgeving, met dito wapentuig en actuele strijdtonelen, sprak me al snel aan. Helaas gebruiken veel spellen, zoals recent nog Call of Duty 4, het moderne strijdtoneel waardoor het al snel afgezaagd kan worden.

Gameplay en features


De singleplayer-campagne begint zoals gewoonlijk met een trainingsmissie. Hierin wordt heel duidelijk gemaakt hoe er met de talrijke mogelijkheden moet worden omgegaan. Vooral ten aanzien van de toetscombinaties op de controller van de Xbox 360.

Meest in het oog springende nieuwe feature is de zogenaamde "Aggro meter". Deze meter is aanwezig in het midden van het scherm. Kort gezegd komt het erop neer dat degene die de meeste aandacht trekt van de vijand, door middel van bijvoorbeeld het afvuren van wapens, alle aandacht op zich gericht zal krijgen. Hierdoor kan het andere personage bijna onopgemerkt de vijand aanvallen en verslaan.

Door middel van het volbrengen van missies wordt er geld verdiend wat weer gebruikt kan worden voor het aankopen en opwaarderen van diverse wapens zoals een AK47, M249 SAW of een Stinger-raketsysteem.

Samenwerking


Belangrijk in het spel is de samenwerking tussen de personages. Zo kan door middel van het geven van commando’s via de controller, opdracht gegeven worden voor aanvallen, terugtrekken of positie vasthouden. Ook kan er samengewerkt worden met bijvoorbeeld een sluipschuttersgeweer. De zogenaamde "co-op snipe"-mode geeft de mogelijkheid om gelijktijdig dit wapen te gebruiken.

Tevens kan je van wapen wisselen en een afgerukte autodeur kan gebruikt worden als schild. De ene personage houdt het schild vast en de ander schiet boven dit schild uit op de vijand. Ook is er de zogenaamde "Back to Back" optie. Beide personages gaan met de ruggen tegen elkaar staan, waardoor elkaars niet gepantserde delen beschermd worden. Deze mode zal enkele malen per missie automatisch geactiveerd worden.

Waar de AI van de tegenstander door de nieuwe aggro-mode beïnvloed wordt, valt die van je medespeler soms tegen. Commando’s die via de controller gegeven worden worden vrij lineair opgevolgd, wat vaak kan leiden tot een dode collega, of iemand die weer opgelapt moet worden. Via de multiplayer co-op-mode krijg je gezelschap van iemand van vlees en bloed. Dit verhoogd het niveau aanzienlijk en geeft meer plezier dan een collega die door de computer wordt bestuurd, maar daarover straks meer.

Achievements


Een belangrijk onderdeel van de Xbox 360 zijn natuurlijk de achievements. Om alle achievements te behalen zal er flink doorgespeeld moeten worden. Zoals in veel spellen zijn een aantal achievements alleen verkrijgbaar als je op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt.

Review: Army of Two
Bron:Techzine Redactie