Graphics & Gameplay
Zoals gezegd lijkt de game op ook grafisch niet op zijn voorgangers. De felle (neon)kleuren zijn ingewisseld voor wat grauwere tinten; grijs, zandkleur en grijsblauw vormen de hoofdzaak in ProStreet. Dit zorgt voor een "hardere" realistischere sfeer in de game. Ook de overdreven motion-blur effecten zijn geschrapt. Wat we er voor terug krijgen is een game die er realistisch en scherp uitziet. Zonder alle stickers op de auto’s zou je zeggen dat je naar Forza Motorsport 2 zat te kijken.
Ook qua schademodel komt ProStreet dicht in de buurt van FM2, niet op het gebied van effect van schade, maar wel op het gebied van weergave de schade. Loshangende spiegels, bumpers en spoilers is iets wat vaak voor komt. Helaas zijn de crashes waar je een flink aantal keren over de kop vliegt niet genoeg om je auto compleet uit elkaar te laten vliegen, het schademodel blijft beperkt tot het rondvliegen van loszittende onderdelen (o.a. bumpers, deuren en spiegels) en deuken in het plaatwerk.
Een nieuw effect wat we nog niet zo gezien hebben in Most Wanted of Carbon is het rooksysteem. Bij het maken van een burnout verschijnt er meer en meer rook, ook wanneer je een uitstapje maakt in de berm krijg je een mooie stofwolk te zien. Helaas is de rook niet erg realistisch, op de een of andere manier komt het heel nep en ingeplakt over. De rook is meer een wazige boel dan een verzameling van kleine deeltjes.

De stofwolken zien er dan wel weer mooi uit, en kunnen vooral tijdens de woestijnraces, waar nogal wat zand op de baan ligt, voor hachelijke momenten zorgen. Vooral op momenten als je met 300 km/h vlak achter een tegenstander rijdt die net een hoopje zand raakt is het opletten geblazen, want je wordt tijdelijk verblind en je kunt zo in de berm belanden.
Dit alles zorgt er voor dat je te allen tijde op moet letten bij het inhalen:
– tegenstanders zijn erg lastig op zij te rammen (en rammen veroorzaakt schade).
– tegenstanders willen nog wel eens van rijbaan wisselen, wat snelle reacties vereist.
– stofwolken kunnen je tijdelijk het zicht ontnemen, wat kan resulteren in een bezoekje aan de berm.
– contact met een tegenstander op het moment van hobbels in de weg of kleine jumps kan ook fataal zijn.