Review: Halo 3

Multiplayer

De Halo serie op de Xbox staat bekend om zijn ongekend populaire multiplayer modus. Pas na de release van Gears of War moest Halo 2 (nota bene voor de Xbox, en niet de Xbox 360) pas terrein gaan inleveren. Nog steeds is Halo 2 erg populair. Halo 3 verbrak echter alle gevestigde records op Xbox Live, en is veruit de populairste online game op een console ooit.

Review: Halo 3


Het matchmaking systeem van Halo 3 zorgt er voor dat je altijd wel in een groep terecht komt met spelers van jouw niveau. Door veel te spelen, en hoog te eindigen in de verschillende gametypes stijg je in rang, waardoor je ook steeds betere tegenstanders krijgt. Zo begin je met een rang van 1, en start je dus ook met spelers met een rang rond de 1. Win je een paar games, dan stijg je in rang, tot je uiteindelijk een rang bereikt waar je op blijft "steken", wat in feite in houdt dat dat jouw niveau is, en je altijd met tegenstanders speelt die gelijkwaardig aan jou zijn. Het systeem begint met zoeken naar spelers voor een game in een ranggebied rond jouw level, dus als jij level 15 bent, zoekt het systeem anderen die ook level 15 zijn. Kan het systeem echter niemand vinden, dan vergroot hij de marge naar spelers met level 14-16, 13-17 enzovoort, net zo lang tot de games gevuld zijn. Gelukkig zijn er altijd wel genoeg spelers online, zodat het verschil in levels beperkt blijft tot hooguit 2.

De gametypes kennen we allemaal al wel, Slayer, Team Slayer, Oddball, Capture The Flag, King of The Hill: noem maar op, ze zitten er allemaal in. Is het gametype niet naar jouw wens? Dan maak je een custom game aan met jouw spelregels. Andere wapens op de map? Dan gebruik je de Forge om maps aan te passen, en objecten ver verplaatsen of toe te voegen. Dit zorgt er voor dat je voor één bepaald level al 100 verschillende speltypen kan verzinnen, door elke keer andere wapens te plaatsen, of de locatie van de wapens te wijzigen.

Review: Halo 3


Als je Ranked Matches speelt kiest het systeem van Bungie echter zelf een map en speltype uit. Zo krijg je in Team Slayer een map voorgeschoteld, en soms een ander gametype (zoals "Shotty Snipers", waar je altijd een Sniper Rifle en Shotgun hebt). Ben je het niet eens met de keuze van het systeenm? Dan kan je een zogenaamde "veto" stem uitbrengen, en als er genoeg anderen ook tegen de map stemmen, dan kiest het systeem een andere map. Echter bestaat er dan de kans dat je nog steeds een minder leuke map/gametype krijgt voorgeschoteld, want je kan maar 1 map wegstemmen.

In het speltype Team Slayer ben je enorm afhankelijk van je teamgenoten. Speel je goed samen? Dan win je geheid de game, hoe goed de individuen van de tegenstander ook zijn. Gaan jouw teammates liever alleen op stap? Dan is er eigenlijk alleen persoonlijke eer te behalen, want tegen een team van 4 man breng jij als éénling niet veel in. Helaas snappen veel spelers dit niet, en op momenten dat je je teamgenoten nodig hebt, zijn ze nergens te bekennen.

Review: Halo 3


Naast Xbox Live multiplayer is er natuurlijk ook splitscreen multiplayer. Uit persoonlijke ervaring vind ik dit leuker dan spelen op Xbox Live, omdat de reactie van je vrienden altijd mooier is dan een simpele text "xxx was slain by AngeloonieNL". Zeker in combinatie met de Forge, waar je met zijn 3en tegelijk een level kan editen, is het genieten geblazen, en maak je elke map naar de wens van je vrienden. En wat is er nou leuker dan je vrienden inmaken op een level waar ze zelf alle wapens geplaatst hebben?
Bron:Techzine Redactie