Lock & Load
Één van de pluspunten aan de Halo serie is altijd al de grote variatie aan wapens geweest. Naast het arsenaal van de UNSC, was er ook een grote keus uit Covenant geschut. In Halo 3 komen hier nog een aantal Brute wapens bij, hieronder een korte beschrijving van elk nieuw wapen in Halo 3.Spiker

Een pistool wat dual wieldable is. Schiet metaalachtige spikes af die in vijanden blijven steken. Unieke mogelijkheid om projectielen via objecten (muren, kisten, schilden) af te laten ketsen om zo om hoeken te kunnen schieten. In dual wield mode extreem krachtig tegen alle soorten vijanden.
Mauler

De Brute versie van de Shotgun. Deze is echter van een lichter kaliber, en daardoor ook minder krachtig. Echter is het mogelijk de Mauler te dual wielden, wat hem in theorie vele malen sterker maakt dan de Shotgun.
Gravity Hammer

Een enorme hamer, die door de Brute Chieftains wordt gehanteerd. Extreem krachtig en meestal genoeg om een groep vijanden van dichtbij in 1 slag uit te schakelen. Een geduchte concurrent van de Energy Sword.
Spike Grenade

Een granaat die bij ontploffing een zelfde soort spikers als de Spiker laat wegschieten. Minder krachtig dan een Frag of Plasma grenade, maar kan wel aan elk oppervlak vastkleven, dus niet alleen aan vijanden.
Firebomb

Deze granaat vormt bij ontploffing een barrière van vuur. Instant kill als hij op een vijand ontploft. Erg gevaarlijk als de Brutes dezen naar je toe gooien. Wordt voornamelijk door Spec/Ops
Spartan Laser

Dit ultieme wapen schiet een enorm krachtige laserstraal af. Ontzettend sterk tegen voertuigen, en indien goed goed gebruikt ook tegen personen. Heeft een timer van 3 seconden voordat hij afvuurt, en hoeft pas bij volle lading op het uiteindelijke doel gericht te zijn.
Ook zijn er nieuwe "Support" wapens. Het gaat hier om de zware wapens als de Machine Gun Turret, Flamethrower, Missile Pod en Automatic Plasma Cannon. Deze wapens kan je (indien op die manier bevestigd) van hun bevestigingsplaat af slopen, en meenemen. Op het moment dat een wapen losgemaakt wordt van de standaard, heeft deze beperkte munitie. Deze wapens kosten geen wapen slot, je kan dus tijdelijk 3 wapens bij je dragen. Nadeel is het gewicht, waardoor je langzamer loopt en minder hoog kan springen.

Naast deze nieuwe wapens zijn er ook een aantal wapens veranderd:
- Needlers kunnen zijn niet langer dual wieldable.
- Plasma Pistol Overcharge verbruikt nu ook energie zo lang je de Overcharge actief houdt.
- Brute Plasma Rifles zijn niet langer aanwezig in de game.
- De Assault Rifle uit Halo 1 is terug in de game, met een kleiner magazijn (32 ipv 60), maar is wel nauwkeuriger en krachtiger.
- De Rocket Launcher beschikt niet meer over de "Lock" modus uit Halo 2 dus moet nu direct op een doelwit geschoten worden.
- Granaten hebben nu een maximum van 2 per soort. In totaal kunnen er nog steeds 8 granaten gedragen worden (frag, plasma, firebomb, spike).