Preview: Overlord Studio Visit

Conclusie

Omdat ik het spel nog niet in zijn volledige pracht en praal heb kunnen spelen, is deze conclusie een voorlopige indruk van wat ik tot nu toe heb gezien.

Overlord is een ontzettend originele game, tenminste, niet qua setting, maar wel wat betreft implementatie van de setting. Het hele "over-the-top" evil sausje wat over de game gegoten is, zorgt voor een welkome verfrissing in het fantasy-RPG genre. De game heeft een eigen unieke feel die ik nog niet in een andere game ben tegen gekomen.

Preview: Overlord Studio Visit
Artwork van het Elven Forest

De manier van spelen is even wennen, maar moet niet voor al te veel problemen zorgen. Zo bestuur je de Overlord met je linker analoge stick en de minions met de rechter stick. In veel spellen bestuur je de camera met de rechter stick, dus dat is zeker in het begin echt wennen, omdat je daar nu andere knoppen voor moet gebruiken. Storend is de camerapositie echter bijna nooit. Je ziet altijd wel wat er om je heen gebeurt en wat je Minions aan het doen zijn.

De Minions geef je simpel orders met je rechter trigger. Zo zul je ze zware obstakels moeten laten verplaatsen, bepaalde schatten terug later brengen naar je kasteel en kun je ze naar plekken sturen waar jij normaal niet kan komen. Aan het begin ben je geneigd zelf naar de vijand te rennen om te vechten, zoals in bijna alle RPG’s, maar hier is dat juist niet de bedoeling. Het kan wel gewoon, maar is minder slim dan je Minions het vuile werk te laten doen. Bovendien is het gewoon hilarisch om je Minions een vijand te zien bespringen.

Grafisch ziet het er allemaal behoorlijk goed uit. Verwacht geen graphics zoals Gears of War, maar het is toch wel van een next-gen niveau. Lichteffecten, explosies en karakters zien er allemaal erg netjes uit en doet het zeker niet onder voor andere games in dit genre. Ook de animaties van personages zijn goed uitgevoerd, geen houterig gedoe, maar gewoon soepele bewegingen. Het spel is opgedeeld in een aantal domeinen, die er elk totaal anders uit zien. Zo heb je een overwoekerd bos wat vroeger van de Elven was (totdat de Dwergen het veroverden en de Elven als slaaf inlijfden), een boerenlandschap zoals we kennen van de Hobbits uit Lord of the Rings. Ook je eigen kasteel ziet er erg strak uit en is bijzonder mooi vormgegeven. Hier en daar waren er welk merkbare framedrops, bijvoorbeeld als een horde (stuk of 30) minions allemaal tegelijk een vijand aanvielen, maar over het algemeen was ook de framerate prima in orde.

Preview: Overlord Studio Visit
Artwork van de Paladin City

Ik denk dat wij als Nederlanders, maar ook als Xbox 360 bezitters een echt pareltje krijgen in de vorm van Overlord. Zo’n grote productie van Nederlandse bodem zien we niet vaak, en het is erg mooi om te zien dat we het Davilex-trauma kunnen vergeten. De heren (en dames) van Triumph Studios mogen trots zijn op hun werk, want ik voorspel dat Overlord een ontzettende zomerhit gaat worden. De game moet eind juni in de winkels liggen. En zeg nou zelf: wat is er nou beter dan tijdens je zomervakantie, onderuitgezakt op de bank met Overlord totale chaos te veroorzaken onder de lokale bevolking?
7.2
  • nvt
  • nvt

Table of contents