AI, Graphics, Gameplay
AI
De AI in Call of Duty 3 is realistischer in elkaar gezet dan die van Medal of Honour Vanguard. Ik wil niet zeggen dat die van MoHV slecht is, maar die van Call of Duty 3 is realistischer. Uiteraard heb ik hier ook een voorbeeld van. Ik stond voor een raam dekking te zoeken en een teamlid duwde me weg, terwijl ik hoger in rang was dan hij. Wanneer ik in Call of Duty 3 dekking zocht bij een raam, nam mijn teamlid een ander raam.

Graphics
Kan ik heel simpel en kort in zijn, MoHV verslaat CoD 3 hierin. De ontwikkelaar van MoHV heeft duidelijk meer gelet op de afwerkingen dan de ontwikkelaar van CoD 3. MoHV is wel iets later uitgebracht dan CoD 3, maar je merkt gewoon dat er in MoHV net iets meer aandacht is besteed aan de details. Desondanks zijn de graphics van MoHV niet helemaal vlekkeloos, zo is er af en toe een afwijking in het gezicht. Ook worden objecten zoals bijvoorbeeld hekken ineens heel anders weergegeven.
Gameplay
Het belangrijkste onderdeel van een game naar mijn idee. Het is moeilijk om hierin een keuze te maken, je hebt mensen die liever MoH spelen en je hebt mensen die liever CoD spelen. Ikzelf kies op dit moment voor MoHV, terwijl ik altijd voor CoD heb gekozen. MoHV komt toch net iets beter op mij over. Het is niet zozeer realistischer, maar wél leuker. De sfeer die de game weet los te maken bij mij, doet het hem. Het geeft je echt een Tweede Wereldoorlog gevoel.
