Gameplay
Net als in de vorige 3 delen speel je dus weer met Sam Fisher. Waar de missies in de voorgaande delen zich allemaal ’s nachts in het donker afspeelden, spelen er nu maar een klein aantal missies zich ’s nachts af. Je kan veel minder gebruik maken van stealth dan in een nachtmissie. Sneaken is nog steeds heel goed mogelijk, maar een flink stuk lastiger dan in de vorige delen. Omdat Sam nu voor de JBA én de NSA werkt moet je tijdens missies verschillende doelen volbrengen. Zoals op de vorige pagina te lezen viel heeft elk doel een voor- of nadeel voor één van de partijen. Ik had persoonlijk echter veel meer spanning verwacht om doelen voor beide partijen te volbrengen, meestal komt het er op neer dat je alsnog gewoon doelen volbrengt in een vaste volgorde, in plaats dat je echt moet kiezen welk doel je wel of niet gaat doen. Dit is wel het geval in de JBA HQ missies, waar je in het hoofdkwartier van de JBA binnen een bepaald tijdsbestek een flink aantal doelen moet volbrengen, zowel voor de JBA en NSA. Val je negatief op bij de JBA (als je b.v. in beveiligde ruimtes bent betrapt) dan verlies je vertrouwen bij de JBA, maar heb je ondertussen wel je doel voor de NSA bereikt dan win je wel vertrouwen van de NSA. Zo zijn er in die missies een aantal keuzes die je echt moet maken, en er geen middelweg is. Het rondsneaken in het hoofdkwartier is erg spannend, omdat je constant het risico loopt betrapt te worden in gebieden waar je niet mag komen. In latere levels kom je steeds weer terug naar het HQ na elke missie, daar krijg je dus een aantal doelen zoals het verzamelen van vingerafdrukken van JBA-leden of het opnemen van stemmen van JBA-leden. Daarnaast zijn er ook nog een aantal doelen die niet belangrijk zijn, maar je wel wat vertrouwen op kunnen leveren, zoals bijvoorbeeld een nieuwe highscore neerzetten op de Sniper-range van de JBA.Je speelt dus vaak in levels waar je gebruik moet maken van de omgeving. Helaas heeft hij geen nieuwe moves gekregen sinds deel 3 (Chaos Theory), maar er zijn genoeg moves die je kan gebruiken. Zo kan je nog steeds in smalle steegjes de beroemde walljump doen zodat je een nietsvermoedende vijand kan verrassen. Wat mij persoonlijk opviel is de manier waarop sam nog steeds ontzettend houterig is, je moet recht voor een muur staan om jezelf er tegenaan te kunnen drukken. Een stukje er van af en Sam zal gewoon blijven zitten. Dit is een enorm irritante eigenschap van de Splinter Cell spellen, al moet ik wel zeggen dat het sinds deel 1 flink verbeterd is. Maar als je kijkt naar Gears of War waar je met 1 druk op de knop dekking kan zoeken, dan is dit toch wel achterhaald.
Het blijft hoe dan ook wel leuk om lekker rond te sneaken, om een vijand ongezien/gehoord om te leggen. Hiervoor krijg je de bekende multi-functionele SC2K mee, dit maal met een flinke lading extra ‘secondary’ wapens, zoals een shotgun kogel, lanceerinrichting voor gasgranaten of fraggrenades. Deze gadgets heb je echter niet meteen tot je beschikking. Je moet ze verdienen door speciale objectives te volbrengen. Heb je deze doelen met succes volbracht, dan krijg je als beloning deze gadgets.
Op een gegeven moment zul je een flink aantal gadgets unlocked hebben die het spel veels te makkelijk maken, zo krijg je een automatische lockpick en een automatische hacker. Lockpicking is het open maken van een slot, waar je controller trilt als je een tuimelaar goed hebt. Er waren sloten met 4 of 5 tuimelaars waar je soms best lang mee bezig was, maar met behulp van deze gadgets is het binnen een paar seconden automatisch gedaan, en neemt het een stuk van de spanning weg. Hetzelfde geld voor hacken, wat met 1 druk op de knop gedaan is dankzij de verbeterde hackmachine.
Een van de gadgets die ik persoonlijk erg handig vond is de Ultrasonic Emitter, een soort pistool die een fluitend geluid "afschiet" in een bepaalde richting. Hier reageren vijanden op, en zullen het gaan onderzoeken, wat jou weer een paar seconden kan geven om snel voorbij de vijand te sneaken. Ook handig is de EMP functie van je pistool, door middel van electromagnetische golven kan je lampen en andere electronische apparaten tijdelijk uitschakelen (in het spel gebruik je het eigenlijk alleen voor lampen). Ook het gebruik van de bekende Sticky Camera kan weer grappige momenten opleveren. De Sticky Camera heeft een upgrade gekregen (die je wel eerst moet unlocken), namelijk een ingebouwd explosief, nu kan je naast je tegenstanders verdoven met gas ook de camera opblazen, waarbij hij elke vijand die te dichtbij is met zich meeneemt.
Table of contents
- 1. Introduction
- 2. Gameplay
- 3. Graphics
- 4. Conclusie