Gameplay of War
Gears of War is een 3rd person shooter. Je ziet jouw personage constant van achteren. Het richten kan op 2 manieren, los vanaf de heup (erg onnauwkeurig, maar handig voor dichtbij) of nauwkeurig richten met je linkertrekker. Afhankelijk van het wapen zal je ook een geprojecteerd pad zien van het projectiel (granaat of kruisboog-pijl). Zo kan je altijd netjes richten, maar ook in panieksituaties van dichtbij snel vijanden afschieten vanaf de heup.Het hele spel draait om dekking zoeken. Zonder dekking ben je ten dode opgeschreven, op de laagste moeilijkheidsgraad (Casual) kan dit nog wel, maar op Hardcore (middelste moeilijkheidsgraad) is het al bijna niet mogelijk, en op Insane (hoogste moeilijkheidsgraad) is 1 misstap al einde verhaal.
Dit lijkt aan het begin saai, omdat je het niet gewend bent om dekking te zoeken in een spel, meestal schiet je er al rennend op los, maar in GoW absoluut niet.
Het dekking zoeken en de verbonden acties zitten aan de groene A knop gekoppeld. Zodra je bij een muur, steen, auto, pilaar of ander dekkingsobject staat zorgt een druk op de A knop er voor dat Marcus zijn lijf er tegenaan drukt. Vanuit deze positie kan je blind schieten (lijkt op vanaf de heup schieten: erg onnauwkeurig maar handig in penibele situaties), of om het hoekje/over een object heen kijken en schieten. Als je Marcus wilt verplaatsen dan kan dat op verschillende manieren, zo kan je over een laag object heen springen, snel om een hoek van een muur rennen, van object naar object duiken, of bij bijvoorbeeld een deur van de linker naar de rechterkant wisselen met een simpele druk op de knop. Je hebt waarschijnlijk even tijd nodig om aan gewend te raken aan dit systeem, maar als je het eenmaal door hebt dan geniet je er van. Vijanden zoeken overigens net zo snel en slim dekking als jij dat zou doen.