Review: Halo 4

Graphics en geluid

Graphics
Bij Halo draaide het voorheen in eerste instantie om de gameplay en kwamen de graphics op de tweede plaats. 343 Industries heeft dit wat meer gelijk getrokken. En wanneer de graphics dezelfde kwaliteitsbehandeling krijgen als de gameplay, kan dit maar één ding betekenen: Veel beter ga je niet krijgen. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen smaak, maar de aandacht die is geschonken aan de textures en lichteffecten is duidelijk aanwezig. Ook met de gezichten van karakters die er in de vorige Halo-delen soms wat knullig uitzagen, kan Halo 4 zich nu meten met de besten.

Ondanks het enigszins lineaire pad, zijn de verschillende omgevingen groots en gedetailleerd. Je kunt in open gebieden soms kilometers ver kijken, zonder dat er detail verloren raakt. Op enkele momenten vindt er wel pop-in plaats van textures, maar dit is zeker niet storend.

Om nog wat kritiek te leveren ‘omdat het moet’, heeft ook Halo 4 last van de welbekende hakkeltjes hier en daar, maar opnieuw wordt dit nergens echt storend. Al met al kan er gewoon gezegd worden dat Halo 4 tot de best ogende shooters van deze generatie hoort en blijft de bekende kleurrijke Halo-stijl duidelijk aanwezig.

Review: Halo 4

Geluid
Ook wat betreft geluid is het weer genieten geblazen bij zowel de geluidseffecten van de wapens als de muziek. 343 Industries heeft vrijwel alle geluiden opnieuw opgenomen. Wapens klinken echt krachtig en gewoonweg bruut. Iets waar ik in het algemeen al een zwak voor heb is soundtracks. Hierin heb ik dan ook al een aardige collectie opgebouwd en er kwam dan ook al snel een lach op mijn gezicht bij het horen van de soundtrack van Halo 4. Ondanks dat Martin O’Donnell bij Bungie is gebleven, heeft zijn opvolger Neil Davidge met een herkenbaar, krachtig thema de Halo-sfeer weten te pakken door een klassiek orkest te mixen met meer dan moderne computergeluiden.

De voice-acting in Halo 4 is ook meer dan prima. Vooral Cortana wordt erg goed neergezet zodra ze meerdere keren doorflipt. De stem van de Master Chief blijft ondanks dat hij niet al te veel zegt, erg overtuigend. Doordat de Covenant in een eigen taal spreekt en de bekende grappige opmerkingen van de marines, zodra ze de Chief zien draagt het geluid zo veel bij aan de sterke sfeer die in de game aanwezig is.