Nieuwe opties
Zoals vermeld voert EA bij elke nieuwe editie van FIFA een groot aantal nieuwe functies, verbeteringen en aanpassingen door. De belangrijkste nieuwe functies en verbeteringen bespreek ik op deze pagina.
First Touch Control
Het balgedrag is aangepakt, de bal zal door diverse factoren beïnvloed worden. Hierbij kan je denken aan de zwaartekracht, het weer, hoe de bal aan komt en de vaardigheden van de speler die bezit neemt over de bal.
Dit was in FIFA 12 anders, hier kon vrijwel elke bal makkelijk aangenomen worden, alsof men tijdelijke secondelijm aan de voeten had. Deze wijziging is in-game ook wel goed te merken, het aannemen van een bal gaat niet zo gemakkelijk meer als voorheen, het zal je met enige regelmaat overkomen dat de bal van de voeten van je speler afspringt, wat realistisch, maar frustrerend zal zijn. FIFA is natuurlijk een simulatiegame en de realiteit staat daarbij voorop, dus dit soort wijzigingen zijn enkel aan te moedigen, frustrerend of niet.

360 Degree Mobility
Met 360 Mobility Dribble wordt gedoeld op de beweegbaarheid van de karakters in het spel. Men kan alle kanten op dribbelen, zonder dat de speler ook per definitie de kant op gaat kijken van het dribbelen. Zo kan men naar de linkerkant dribbelen terwijl de speler de juiste speler/goal voor zich blijft zien.
Match Day
In FIFA 13 zijn de diverse live-updates op de schop gegaan en is er ook een naamswijziging doorgevoerd. De live-updates gaan nu door het leven onder de noemer Match Day. Hiermee worden alle zaken qua blessures, schorsingen, standen van de competitie, toestand van de spelers en nog wel meer elementen doorgevoerd in FIFA 13, mits je gebruik maakt van een console/pc die verbonden is met het wereldwijde web. Deze data wordt gebruikt in diverse opties van het spel, zoals bij de Kickoff-modus, Live Fixtures, Match of the Week en in nog meer onderdelen van het spel.
Door het implementeren van Match Day wordt het spel realistischer op het gebied van hoe je team en spelers op dit moment presteren. Heeft Christiano Ronaldo weer eens een paar huilwedstrijden achter de boeg, dan zal hij zonder pardon in FIFA 13 ook slechter presteren. Dit is echt één van de betere nieuwe opties van FIFA 13, die opnieuw wat extra realiteit met zich meebrengt.

Attacking AI
Menig FIFA-speler zal dit wel herkennen: Je ziet een mooi open gat in de verdediging van de tegenstander, maar de medespelers hebben hier totaal geen benul van en zien het gat niet. Gevolg is dat ze er ook geen gebruik van maken.
In deze versie van FIFA is dit aangepast. Je console/pc zal proberen 2 stappen vooruit te denken. Je ziet dit terugkomen in het spel, doordat bijvoorbeeld de spits terugloopt wanneer de middenvelder de bal heeft. Het is merkbaar dat EA Sports hier aandacht aan heeft besteed en het maakt het spel een stuk dynamischer.
Player Impact Engine
EA Sports geeft aan dat de Player Impact Engine een upgrade naar versie 2.0 is ondergaan. De Impact Engine werd in FIFA 12 voor het eerst gebruikt. Ik merk persoonlijk niet echt wat van de wijzigingen en vernieuwingen in dit onderdeel van het spel. Het geduw/getrek is naar mijn gevoel in FIFA 12 vrijwel identiek aan dat van FIFA 13.
Er zijn nog talloze andere updates/nieuwe features te benoemen, maar die zijn minder groot dan bovenstaande belangrijke updates. Wat mij opviel is dat als men een competie speelt, je via een audiofeed te horen krijgt hoe je tegenstander het er van af brengt.
