De Nederlandse dataprivacyorganisatie Stichting Data Bescherming Nederland bereidt een massaclaim voor tegen Twitter. De social mediagigant en advertentieplatform MoPub hebben volgens de stichting massaal persoonlijke data van Nederlanders via apps verzameld en doorverhandeld aan derden.
Volgens de Nederlandse stichting hebben Twitter en het voormalige dochterbedrijf MoPub in de periode tussen 2013 en 2021 toegang gehad tot de persoonlijke gegevens van meer dan 30.000 applicaties voor smartphones en tablets. Deze vooral gratis applicaties stelden de persoonlijke informatie beschikbaar zonder medeweten van de gebruikers. Het ging hierbij zelfs om zeer gevoelige informatie als seksuele geaardheid, kinderwensen of geloofsovertuigingen.
Applicaties die deze gegevens met de social mediagigant en diens toenmalige advertentieplatform deelden, waren onder meer Shazam, Buienradar, Wordfeud, Vinted en Shazam. Maar ook applicaties voor onder meer het bijhouden van de menstruatiecyclus, dating apps als Grinder en verschillende gaming apps. Al deze data werden door het advertentieplatform beschikbaar gemaakt en doorverhandeld aan andere geïnteresseerde partijen.
SDBN stelt dat in de periode 2013-2021 maar liefst 10 miljoen Nederlandse volwassenen en 1 miljoen kinderen die de gratis applicaties gebruikten, het slachtoffer zijn geworden van het illegaal doorverhandelen van de informatie.
In strijd met GDPR
De SDBN vindt dat het ongevraagd verzamelen en delen van deze gegevens in strijd is met de GDPR. Omdat het voor individuele eindgebruikers vaak een zeer lastig en tijdrovend proces is hiervoor hun recht te halen, start de privacyorganisatie nu een massaclaim tegen Twitter en zijn voormalige advertentieplatform.
Lang juridisch proces
Doel van deze claim is dat Twitter en ook andere partijen voortaan zorgvuldiger omgaan met persoonlijke informatie en dat alle verzamelde informatie wordt verwijderd. Daarnaast eist de privacyorganisatie een financiële compensatie voor deelnemers aan de massaclaim.
De privacyorganisatie nodigt in eerste instantie de social mediagigant en het advertentieplatform uit voor overleg en het treffen van een schikking. Mochten Twitter en MoPub hierop niet reageren, dan stapt de SDBN naar de rechter.
Momenteel roept de privacyorganisatie met de campagne Niet meer Te Koop eindgebruikers van deze apps op aan de massaclaim deel te nemen. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan kan die lang gaan duren. De SDBN verwacht in dat geval pas in 2026 een eventueel vonnis van de rechter.
Tip: Advocaten klagen Elon Musk en Twitter aan voor massaontslag