Canadese BlackBerry-gebruikers zijn niet tevreden over de compensatie die RIM heeft geboden voor de wereldwijde storing. Zij nemen geen genoegen met de gratis apps en stappen naar de rechter om geld te eisen van de telecomaanbieder.
Het Canadese advocatenkantoor uit Montreal Consumer Law Group heeft de rechtszaak aanhangig gemaakt. De advocaten zeggen namens alle gedupeerde Canadese BlackBerry-gebruikers te spreken.
Tussen 11 en 14 oktober lagen diverse BlackBerry-diensten volledig plat als gevolg van een defecte core-switch. Gebruikers konden drie dagen niet Pingen, berichten versturen via BlackBerry Messenger en apps downloaden uit de BlackBerry App World. Gebruikers waren erg boos en eisten een vergoeding van RIM. Daarop bood de Canadese telecomfabrikant een pakket van apps ter waarde van honderd dollar aan die gebruikers gratis konden downloaden.
Canadese BlackBerry-gebruikers pikken dit gebaar niet. Zij hebben zich in een front verenigd en klagen gezamenlijk RIM aan voor de vergoeding. Het bedrijf kan volgens hen deze zaak niet zo gemakkelijk afhandelen. De gedupeerden eisen financiële compensatie. Ze willen dat RIM alle onkosten als gevolg van de storing volledig vergoed.
Voordat de rechtszaak daadwerkelijk van start kan gaan moet een rechter eerst een oordeel vellen of gedupeerden zich in een front mogen verenigen, of dat ze individueel een rechtszaak moeten aanspannen.
RIM wilde niet reageren op de berichtgeving. Een woordvoerder zei dat het bedrijf niet ingaat op beschuldigingen. Het advocatenkantoor roept gedupeerde BlackBerry-gebruikers op om contact met hen op te nemen.
Ontevreden Amerikaanse klanten vinden het wellicht teveel moeite en gedoe om juridische stappen te ondernemen. Zij leveren massaal hun BlackBerry-toestellen in om van de opbrengst een nieuw toestel te kopen, zoals de iPhone 4S, Motorola Droid RAZR of Galaxy Nexus.