Na maanden is de haat-liefde-verhouding tussen Microsoft en Yahoo! uiteindelijk toch uitgelopen op een samenwerking. beide bedrijven hebben vandaag laten weten dat ze tien jaar lang samen gaan werken op het gebied van online adverteren en zoekmachines.
De deal die gesloten is, is vrij eenvoudig samen te vatten. Microsofts Bing-zoekmachine gaat alle zoekopdrachten voor Yahoo! verzorgen, terwijl Yahoo! de verkoop gaat doen voor de premium advertenties voor beide bedrijven. Beide bedrijven houden wel hun eigen advertentie- en verkoopafdeling.
Voor Yahoo! is de deal belangrijk, want het bedrijf kampt al jaren met teruglopende advertentie-inkomsten. Microsoft zal nu 88 procent van alle omzet die het met Bing op Yahoo!-sites maakt overmaken aan Yahoo! Volgens Yahoo! gaat dat jaarlijks 500 miljoen opleveren. Anderzijds krijgt Microsoft de volledige beschikking over de zoektechnologie van Yahoo! en is het vrij om deze technologie te verwerken in zijn eigen zoekmachine.
Gecombineerd hebben beide bedrijven ongeveer 30 procent van de markt in handen, nog altijd ruim de helft van de 65 procent marktaandeel die Google bezit. In een gezamenlijke verklaring laten Yahoo! en Microsoft weten dat adverteerders nu niet meer hoeven te vertrouwen op één partij die de zoekmarkt domineert. Volgens Microsoft CEO Steve Ballmer zorgt de deal voor meer innovatie op de markt en hebben consumenten en adverteerders meer te kiezen.
Met de deal komt een onderhandelingssaga ten einde die begon in februari van 2008. Microsoft deed in die maand een bod van 44,6 miljard dollar op Yahoo!, maar dat werd een week later afgewezen door Yahoo!, omdat het aanbod te laag zou zijn. Er werd over en weer gediscussieerd en Yahoo! flirte even met Google om Microsoft zand in de ogen te gooien. Uiteindelijk besloot Microsoft om een overname helemaal af te blazen. Omdat Google teruggefloten werd door mededingingsautoriteiten en de proef niet doorzette was Yahoo! de grote verliezer en moesten er koppen rollen. Met een nieuwe CEO ging Yahoo!, met name onder druk van grootaandeelhouder Carl Icahn, weer in gesprek met Microsoft, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in deze deal.