Dell staat erom bekend dat het computers zonder tussenschakels verkoopt aan de consument, maar daar komt binnenkort misschien wel verandering in. CEO Michael Dell heeft namelijk in een interne memo aan haar werknemers laten weten dat het directe verkoopmodel niet heilig is en dat er naar andere opties gekeken moet worden.
In de mail die Michael Dell op 25 april rondstuurde binnen zijn bedrijf, schets hij een strategie om Dell weer terug op de rails te krijgen, nadat het bedrijf de afgelopen twee jaar haar toppositie op de pc-markt verloor aan HP en teruglopende cijfers behaalde. "Het directe verkoopmodel was een revolutie, maar is geen religie. We gaan door met het verbeteren van ons bedrijfsmodel en verder gaan, om onze klanten te geven wat ze willen", aldus Dell in het mailbericht.
Mogelijk gaat Dell dus ook de retailmarkt betreden, wat inhoudt dat haar producten ook in de winkels verkocht zullen gaan worden. Wat velen echter niet weten is dat Dell dit al eens eerder gedaan heeft, namelijk in 1990. In het boek Direct From Dell beschrijf Michael Dell dat de keuze om in 1990 via de retail te gaan verkopen een keuze uit paniek is geweest. Concurrenten van Dell verkochten in die tijd wel via de retailmarkt, terwijl Dell nog het directe verkoopmodel aanhield. Omdat er in de markt gesuggereerd werd dat Dell niet verder zou kunnen groeien als het niet via de retailmarkt zou gaan verkopen, stapte het bedrijf snel in die markt, zonder er eigenlijk bij na te denken.
Dell beschrijft in zijn boek dat zijn bedrijf daarmee ook één van de drie gouden regels overtreedde. Die regels luiden: "Verkoop nooit indirect", "Minacht je voorraad" en "Luister altijd naar de klant". Het lijkt er echter op dat Dell de eerste twee regels zal moeten schrappen, want als het besluit om via de retailmarkt of commerciële kanalen te gaan verkopen zal het moeten zorgen voor een sterke voorraad. Het is echter nog niet duidelijk hoe of wanneer Dell haar verkoopmodel gaat wijzigen, maar dat het gaat veranderen staat vrijwel vast.