Acapela Group heeft aangekondigd dat het ongeveer één miljoen fonemen zal gaan leveren aan NAVTEQ, waardoor het laatstgenoemde bedrijf de spraakondersteuning voor haar digitale navigatiekaarten nog verder kan verbeteren.
Een foneem is de kleinste klankeenheid die een verschil in betekenis kan uitmaken. Bij spraakherkenning is het belangrijk dat deze fonemen goed gedefinieerd zijn, zodat de woorden op een goede manier omgezet kunnen worden naar spraak. In veel oude navigatiesystemen wordt gebruikgemaakt van ingesproken audiobestanden, maar de nieuwere generatie systemen is voorzien van spraaktechnologie, waardoor digitale woorden door de techniek omgezet kunnen worden naar gesproken woorden.
Verschillende talen kennen echter verschillende fonemen en om die allemaal goed in het systeem te implementeren heeft NAVTEQ de hulp in geroepen van Acapela. Het spraaksysteem NAVTEQ, genaamd NAVTEQ Voice, is inmiddels al voorzien van 3,3 miljoen fonemen in diverse talen, maar met de hulp van Acapela komen daar nog eens één miljoen fonemen in 21 talen bij.
Behalve dat de fonemen gebruikt zullen worden bij het omzetten van tekst naar spraak, worden de huidige en nieuwe fonemen ook ingezet voor automatische spraakherkenning (ASR), zodat gebruikers hun navigatiesysteem met hun stem kunnen bedienen. Het is niet duidelijk welke bedrag er met de deal gemoeid is.