Veel wachttijden in de financiële sector zijn te wijten aan het inneficiënt gebruik van papier. Daardoor zijn werknemers onnodig lang bezig met het verwerken van documenten, zo blijkt uit onderzoek van Lexmark.
Momenteel is het zo dat er in de financiële sector nog teveel verschillende handelingen uitgevoerd worden op documenten. Zo worden documenten gekopieerd, verstuurd per post en gescand voor archivering in beheersystemen. Lexmarkt deed onderzoek onder 755 werknemers van banken en daarvan geeft zestien procent aan meer dan honderd formulieren per dag te moeten verwerken. Ruim twintig procent laat daarnaast weten dat ze per dag meer dan een uur kwijt zijn aan het behandelen van papierwerk, wat neerkomt op 260 uur per jaar.
Bij de verzekeraars werden 638 mensen ondervraagd en daar blijkt bijna vijftien procent meer dan honderd formulieren per dag te moeten verwerken. Eenzelfde percentage geeft aan meer dan een uur kwijt te zijn aan papierwerk.
Het gevolg hiervan is dat de wachttijd voor het aanvragen van leningen en het verwerken van kostendeclaraties op kan lopen tot vier dagen.
Overigens heeft de inefficiënte documentenstroom niet tot gevolg dat er papier verspild wordt. Van de bankmedewerkers geeft 43 procent aan per dag meer dan honderd pagina’s te printen, in de verzekeringssector geldt dat voor 32 procent van de ondervraagden. Dat is wel flink meer dan het Europees gemiddelde van 34 pagina’s per medewerker per dag, maar de documenten worden niet verspild. Slechts achttien procent van alle documenten wordt na het printen nooit meer ingekeken en dat is een vrij laag percentage ten opzichte van andere sectoren.