Voor het eerst in de geschiedenis zijn er in de Verenigde Staten binnen één maand meer notebooks verkocht dan desktops. Dat blijkt uit een rapport dat gisteren gepubliceerd is.
Volgens analysten van het onderzoeksbureau Current Analysis steeg de verkoop van notebooks in mei tot 53,3 procent van de totale PC verkoop. In 2004 was de notebookverkoop al goed voor 45,9 procent van de PC markt.
Zo af en toe verkochten notebooks iets beter dan desktops, maar dat was steeds slechts gedurende één week en meestal als gevolg van een promotiecampagne van een notebookfabrikant. Een goed voorbeeld hiervan was een aggressieve campagne van Toshiba in augustus 2004. Toen verkochten de notebooks tijdelijk beter dan de desktops, maar over de hele maand bleef het aandeel van de notebooks toen staan op 49,6 procent.
Volgens Sam Bhavnani van Current Analysis heeft de sterke verkoop van notebooks twee redenen.
"De laatste maanden is er een toename geweest van het aantal fabrikanten dat goedkope notebooks bouwt, zoals Acer en Medion. Daarnaast is de prijs van notebooks met bijna 17 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar, terwijl dat bij desktops slechts 4 procent was," aldus Bhavnani.
Bhavnani merkt verder op dat Wi-Fi tegenwoordiger een vereiste is en niet meer een luxe aanvulling. Vorig jaar had 20 procent van de notebooks op de markt geen Wi-Fi mogelijkheden. Vandaag de dag is dat nog maar 5 procent.