Er is weer eens een onderzoek gedaan naar het effect van computers op kinderen. Dit keer wijst een onderzoek uit dat een computer in huis een slecht effect kan hebben op de prestaties van het kind bij vakken als wiskunde, natuurkunde en taal.
Volgens het nieuwe onderzoek zouden boeken een beter effect hebben op de prestaties van kinderen op school. Kinderen die in een huis wonen waar meer dan 500 boeken aanwezig zijn doen het een stuk beter in wiskunde en natuurkunde dan kinderen in gezinnen zonder boeken.
De onderzoekers kwamen daarom tot 2 mogelijk conclusies. Of leren op computers is minder effectief of kinderen worden tijdens het leren op de computer afgeleid, omdat ze gaan internetten, e-mailen of chatten.

Nieuw onderzoek zou uitwijzen dat kinderen computers een negatief effect hebben op de leerprestaties van kinderen.
Recentelijk nog keken andere onderzoekers naar 100.000 kinderen in 32 verschillende landen en die kwamen tot de conclusie dat kinderen met een computer thuis beter presteerden op school. Dat onderzoek wees ook uit dat kinderen met een computer hoogstwaarschijnlijk uit een rijkere sociale klasse kwamen en minder gingen presteren als ze geen computer tot hun beschikking hadden.
Volgens Phil Hemmings, die werkzaam is bij een fabrikant van hardware voor het onderwijs moeten alle middelen in de juiste verhoudingen worden gebruikt: "Computers zijn net als boeken een leermiddel. Scholen die hun middelen op de juiste manier benutten zullen bij hun leerlingen betere prestaties zien. Het is belangrijk om verschillende onderzoeken met elkaar te vergelijken en daar je conclusies uit te trekken. Er is altijd wel een onderzoek dat het andere onderzoek tegenspreekt", aldus Hemmings.