De internetstoring bij KPN, die al sinds dinsdag het netwerk van KPN lamlegde, is nog steeds niet verholpen ondanks een mededeling van het bedrijf dat het woensdagavond opgelost zou moeten zijn.
Ondanks reparatiewerkzaamheden afgelopen nacht zijn er nog veel mensen niet online. Sommige XS4ALL Only en Business-klanten hebben nog geen verbinding via het KPN-netwerk.
In eerste instantie leken dinsdag voornamelijk zakelijke klanten getroffen. Zo konden veel ondernemers (en dus ook consumenten) niet pinnen in winkels omdat deze betalingen ook via het DSL-netwerk van KPN verricht worden.
De oorzaak van de storing is nog altijd onduidelijk en KPN zal daar vermoedelijk ook geen uitsluitsel over geven. Momenteel circuleert berichtgeving op het internet waarin wordt gesuggereerd dat veertig procent van de switches is uitgevallen tijdens een mislukte firmware-upgrade.
KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn noemt deze berichten ‘pertinent onjuist’ en weet ook nog niet of KPN de oorzaak wel bekend gaat maken. Of er al schadevergoedingen bij KPN zijn binnengekomen is nog niet bekend. "We richten ons nu vooral op het herstel van het netwerk.", aldus de woordvoerder.
KPN bevestigde wel de terugloop van het totale internetverkeer met zo’n 25 procent. Naar schatting ondervonden miljoenen gebruikers verspreidt over het land hinder van de storing bij KPN.