In een jaar tijd is het aandeel verscheepte Android-tablets volgens cijfers van Strategy Analytics gegroeid naar 65,8 procent van de totaalmarkt. Een jaar geleden bedroeg dit percentage nog 53 procent. Het aandeel van de iPad loopt een aardige deuk op.
In het eerste kwartaal van 2014 zijn er 37,9 miljoen Android-tablets verscheept. Daarmee is Android goed voor 65,8 procent van het totaal en inmiddels de dominantie partij. De koppositie was al langer niet meer in handen van Apple’s iPad, dit aandeel kromp van 40,3 procent vorig jaar naar 28,4 procent dit jaar.
De groei van de markt lijkt er langzaamaan wel uit te gaan. Vorig jaar groeide de markt volgens Strategy Analytics nog met 83 procent, dit jaar was dit slechts 19 procent. In totaal werden er 57,6 miljoen tablets verscheept in het eerste kwartaal, vorig jaar waren het er 48,3 miljoen.
Het marktaandeel van Windows-tablets bleef in vergelijking met een jaar geleden exact hetzelfde, maar het aantal verschepingen is wel gegroeid van 2,8 naar 3,4 miljoen exemplaren. Dat het marktaandeel desondanks niet toeneemt heeft te maken met de groei van de markt in zijn geheel. Windows-tablets zijn goed voor 5,8 procent van de markt.
Strategy Analytics verwacht dat het percentage van Windows-tablets binnenkort iets zal groeien. Microsoft besloot om Windows gratis beschikbaar te stellen voor tablets met een scherm kleiner dan 9 inch. Daarmee worden de tablets naar verwachting nog niet zo goedkoop als Android-systemen, maar ze komen er wel meer bij in de buurt. Het tekort aan apps wordt nog steeds gezien als een groot probleem van het Windows-platform.