De helft van alle Amerikaanse huishoudens heeft ten minste één Apple-product in huis. Dat betekent dat meer dan 55 miljoen huishoudens over bijvoorbeeld een iPhone, iPad, iPod of Mac beschikken. Eén op de tien huishoudens die nog geen producten van Apple in huis heeft, zegt deze in de loop van het jaar te zullen aanschaffen.
Dat blijkt uit een onderzoek van CNBC. Bijna een kwart van de huishoudens (22 procent) heeft zelfs drie tot vijf producten van Apple in huis. Gemiddeld beschikken alle huishoudens in Amerika over 1,6 Apple-producten.
"Het is een fantastisch zakenmodel: hoe meer producten van Apple iemand bezit, des te groter is de kans dat hij meerdere producten in de toekomst zal aanschaffen", aldus de vice-president van Hart Research Associates Jay Campbell. Volgens hem zijn de kopers voornamelijk jonge mannen die hoogopgeleid zijn. Het aantal Apple-producten stijgt met het inkomen van het huishouden mee, des te hoger, des te meer Apple-producten er te vinden zijn.
Zowel de 18 tot 34-jarigen als de 35 tot 49-jarigen beschouwen zich in gelijke mate als Apple-gebruiker (63 procent). In de leeftijdsgroep van 50 tot 64 daalt dat aandeel naar 50 procent. Slechts een kwart van de 65+’ers (26 procent) beschouwt zich als een Apple-gebruiker. Tevens blijkt uit het onderzoek dat huishoudens met kinderen over meer Apple-producten beschikken dan huishoudens zonder nageslacht.
Uit een eerder onderzoek van Credit Suisse bleek dat Amerikaanse gezinnen jaarlijks gemiddeld 321 dollar besteden aan het aanschaffen van Apple-producten. Volgens hetzelfde onderzoek zal dat aandeel in 2015 met 50 procent gestegen zijn naar 481 dollar. Gene Munster van Piper Jaffray stelde eerder dat Apple de afgelopen jaren net zo populair is geworden als geld en kleding op een verlanglijstje.
Apple hoeft zich vooralsnog geen zorgen te maken dat haar merknaam de markt zal verzadigen, afgaande op dit onderzoek.