Volgens de laatste cijfers weet Facebook iedere maand zo’n 450 miljoen bezoekers aan te trekken die gebruik maken van hun smartphone of tablet. Meer dan genoeg gebruikers om hier een slaatje uit te slaan, zo zal Mark Zuckerberg gedacht hebben. Iedereen die vanaf dat moment Facebook bezoekt via de applicatie, zal reclame voorbij zien komen.
Het was geruime tijd een zeer aantrekkelijk alternatief om Facebook via mobile devices te bezoeken zonder lastig gevallen te worden door vervelende reclames. Doordat bijna een half miljard gebruikers dat iedere maand doen, is dit een gemiste kans voor een nieuwe inkomstenbron. Daarom krijgen Facebook-gebruikers die hun profiel via de smartphone of tablet bezoeken vanaf volgende maand ook met advertenties te maken.
Welke vorm de reclames zullen krijgen, is op dit moment nog niet bekend. Het is aannemelijk dat er een link zal verschijnen, al dan niet vergezeld met een foto of afbeelding, die zal verwijzen naar een andere pagina op Facebook. Het internetbedrijf heeft tot op heden geweigerd om commentaar te geven op de zaak.
Naast Sponsored Stories en Featured Stories is dit de derde reclamevorm die Facebook introduceert op zijn sociale netwerk in korte tijd. Deskundigen waarschuwen dat het bedrijf niet zomaar allerlei nieuwe formats moet introduceren om de omzet te vergroten. "Facebook moet voorzichtig omspringen met het balans tussen Wall Street en zijn gebruikers. Het bedrijf moet de aandeelhouders tevreden houden en tegelijkertijd niet zijn gebruikers van het sociale netwerk vervreemden", aldus analist Ben Wood.
Wood waarschuwt tevens dat het internetbedrijf moet uitkijken met het verkopen van advertentieruimte waarbij het de profielfoto’s van haar leden gebruikt (Featured Stories). "De cookieregelgeving, met name in de EU, wordt steeds ingewikkelder."