Samsung was volgens de laatste cijfers het populairste merk onder mobiele gebruikers. In het derde kwartaal had het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf een marktaandeel van 30 procent in Nederland.
Dat blijkt uit het rapport Dutch Mobile Consumer dat is uitgevoerd door Telecompaper. Het onderzoeksbureau vroeg in het derde kwartaal 19.000 Nederlandse consumenten wat voor mobiele telefoon ze hadden. Drie op de tien respondenten antwoordden dat ze een toestel van Samsung hadden. Niet alleen Samsung deed het goed bij Nederlandse gebruikers, ook BlackBerry en Apple wisten een groter marktaandeel in ons land te behalen in het derde kwartaal.
Het succes van Samsung is volgens Telecompaper te danken aan de toegenomen vraag naar smartphones. De helft van de respondenten zegt dat hun mobiele telefoon een smartphone is. Bij Samsung is dat aandeel 50 procent. In het eerste kwartaal was dat nog 30 procent. De meeste Nokia-gebruikers beschikken over een featurephone.
Verder blijkt dat BlackBerry met name onder jongeren erg populair is. Ouderen kiezen eerder voor een Nokia-toestel. Als geld geen rol speelt bij de aanschaf van een mobiele telefoon, dan geven de rijkere consumenten de voorkeur aan een iPhone, BlackBerry of HTC-toestel. Niet de landelijke dekking of dienstverlening, maar de prijs van het abonnement blijkt het belangrijkste criterium te zijn om voor een bepaalde provider te kiezen, aldus meer dan de helft van de respondenten.